کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 101
نام کتاب: الوافی فی کیفیة ترتیل القرآن الکریم
مصنف: احمد محمود عبد السمیع الشافعی
موضوع: تفسیر القرآن BP69
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
2-7451-3106-0
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: «الوافی» کیفیت ترتیل قرآن را طبق روایت حفص از عاصم بررسی می‌کند. این کتاب که توسط احمد محمود عبد السمیع الشافعی گردآوری شده و حاوی سه بخش می‌باشد.
بخش اول شرح متن «تحفة الاطفال» نوشته سلیمان بن حسین بن محمد جمزوری مشهور به افندی است. جمزوری فردی شافعی مذهب و صوفی بود و در زمره شاگردان شیخ مجاهد الاحمدی، قرار داشت. جمزوری منظومه «تحفة الاطفال» را درباره احکام نون و تنوین و ممدود نگاشته است. البته این اثر منحصر به احکام نون و تنوین و ممدود نیست بلکه احکام میم ساکنة لام تعریف و لام الفعل، احکام میم و نون مشدد و غیره را شامل است.
بخش دوم، شرح متن «الجزریة» نوشته محمد بن جزری شافعی است. جزری، منسوب به جزیرة ابن عمر در بلاد خاور است و به گفته قاموس شهری است در شمال موصل که محیط بر رودخانه دجله می‌باشد. در این منظومه ابن جزری به بیان پاره‌ای از مسائل مربوط به علم قرائت که توجه به آن شایسته و بایسته است، پرداخته است. مسائلی چون مخارج حروف و صفات آن، تجوید ، ترقیق و غیره.
بخش سوم کتاب دربرگیرنده ۱۵۰ سؤال است که به ۱۱۳ سؤال پاسخ داده شده و ۳۷ سؤال دیگر بدون جواب باقی مانده است. این سؤال و جوابها از متن دو منظومه و شرح آن دو انتخاب شده و در واقع برای متعلمین جنبه تمرینی دارد و به آنها روش استنباط احکام و چگونگی پاسخ گویی به سؤالاتی را که با آنها مواجه می‌شوند، می‌آموزد.