کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1032
نام کتاب: گیاهان در قرآن
مصنف: دکتر محمد اقتدار حسین فاروقی ؛‌ ترجمه و تحقیق :‌ احمد نمائی
موضوع: تفسیر القرآن BP69
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-444-306-3
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: تمام گیاهانی که از زمین می­رویند از هر نظر مهم و آیت روشنی از عظمت خداوند می­باشند. گیاهانی که قرآن مجید از آن­ها نام برده است هم از نظر خواص و کاربرد و هم از جهت اشاره به رویدادها و وقایعی که همراه با نام این گیاهان آمده نیز از اهمیت ویژه­ای برخوردارند.

دکتر حسین فاروقی دانشمند مسلمان هندی در این کتاب علاوه بر وصف گیاهان در قرآن، خواص و کاربرد آن­ها را به گونه­ای بیان می­کند که پرتوی تازه بر حوادث مربوط به آن­ها می­افکند. وی در مقدمه درباره انگیزه­اش در تألیف این کتاب می­نویسد:

کتاب­هایی بسیار مفید و آموزنده درباره علوم قرآنی به زبان­های مختلف از جمله انگلیسی و اردو به صورت تفسیر موجود است. اما تا آن­جا که می­دانم توصیف علمی گیاهان و فرآورده­ی گیاهانی که نام آن­ها در آیات قرآن مجید آمده به طور کلی در این تفسیرها نیامده است. از این رو به کتابی در توصیف گیاهان قرآنی با توجه به دانسته­های علمی جدید از گیاه­شناسی، شیمی، خواص دارویی و کاربرد این گیاهان احساس نیاز کردم. روش کار دکتر فاروق در این کتاب چنین است که وی نام­های متداول آن گیاه قرآنی را در زبان­های مختلف فارسی، عربی، اردو، عبری و … بیان کرده و به نام­های علمی آن­ها نیز اشاره می­کند، سپس آیاتی از قرآن کریم که حاوی نام آن گیاه است را با ترجمه ذکر می­کند. در ادامه بحث علمی پیرامون آن را مطرح می­نماید. همچنین روایات مهمی که پیرامون آن گیاه بیان شده را گردآوری کرده است.

دکتر فاروق در نوشتن این کتاب از کتب و مقالات علمی فراوانی بهره برده که تعداد کتاب­های منبع ایشان ۱۱۴ مورد بوده است.

در واقع در این‌ کتاب‌ مؤلف‌ که‌ خود مسلمان‌ و متخصّص‌ در شیمی‌ گیاهی‌ است‌ بابهره‌گیری‌ از اندوخته‌ علمی‌ خویش‌ و مطالعه‌ دقیق‌ قرآن‌، گیاهان‌ و فرآورده‌های‌گیاهانی‌ را که‌ نام‌ آنها در کتاب‌ آسمانی‌ آمده‌ از لحاظ‌ گیاه‌ شناختی‌ بررسی‌ و نام‌علمی‌ آنها را در زبانهای‌ مختلف‌ شرقی‌ وغربی‌ ذکر کرده‌ و سرانجام‌ به‌ بیان‌خواص‌ شیمیایی‌ و دارویی‌ و موارد کار برد هر یک‌ پرداخته‌ است‌. در پایان‌مترجم‌ نمایه‌هایی‌ شامل‌ نام‌ علمی‌ و معادل‌ انگلیسی‌ و نام‌ سوره‌ و آیه‌ای‌ که‌ هرگیاه‌ در آن‌ ذکر شده‌، مواد ترکیبی‌ گیاهان‌ و نام‌ بیماری‌هایی‌ را که‌ در کتاب‌ آمده‌ به‌آن‌ افزوده‌ است‌.