کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1041
نام کتاب: الموضع عن جهة اعجاز القرآن ( الصرفة )
مصنف: الشریف المرتضی علی بن الحسین الموسوی ؛ تحقیق : محمد رضا الانصاری
موضوع: تفسیر القرآن BP69
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-444-628-3
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: الموضح عن جهة اعجاز القرآن (الصرفه)، تأليف الشريف المرتضى، على بن الحسين الموسوى، با تحقيق محمدرضا انصارى قمى است.

كتاب پيرامون يكى از مباحث علوم قرآن؛ يعنى مسالۀ «اعجاز» نوشته شده است. مؤلف كه از ستارگان درخشان عالم تشيع مى‌باشد و از بزرگان مكتب به شمار مى‌رود، در اين كتاب مسالۀ اعجاز قرآن را به روشى غير از روش معمول بيان كرده است. وى از طريق قول به «صرفه» سعى نموده، تحدى قرآن با عرب‌ها را از اين جهت بحث نمايد كه خداوند قدرت علمى و بيانى را از عرب‌هاى آن زمان سلب نموده، بدين معنا كه هر گاه آنها قصد آوردن مثل قرآن را مى‌كردند، قدرت از آنها سلب مى‌شد و آنها از قصد خود منصرف مى‌شدند.

سيد مرتضى براى تشريح ديدگاه خود لازم مى‌ديد كه اين موضوع را به صورت مستقل و همراه با ادله مربوطه بيان نمايد، لذا تصميم به تألیف اين كتاب نموده كه خلاصۀ مباحث آن به قرار زير مى‌باشد:

وى در ابتدا مذهب صرفه را توضيح مى‌دهد، آنگاه بيان مى‌كند كه نظم قرآن دليل بر معجزه بودن آن نيست و براى اين مدعا دلايلى نيز آورده است. آنگاه به بيان موضوع صرفه و ادلۀ آن پرداخته است.

در بخشى ديگر از كتاب مذهب گروهى از معتزله در مورد اعجاز قرآن كه از طريق نظم و اخبار غيبى قرآن اثبات شده است را، مورد نقد و بررسى قرار داده، آنها را پاسخ مى‌دهد.

در فصل ديگرى از كتاب، كلام قاضى عبدالجبار معتزلى دربارۀ اعجاز قرآن بيان كرده و به صورت گسترده و با جواب‌هاى مختلف، قول ايشان را پاسخ داده، آن را رد مى‌نمايد. در فصل ديگرى مسالۀ تحدى قرآن را ذكر نموده، به صورت اجمالى و كوتاه توضيح مى‌دهد.