کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1049
نام کتاب: تفسیر اسئلة القرآن المجید و اجوبتها
مصنف: محمد بن ابی بکر بن عبدالقادر الرازی ؛ محمد علی الانصاری القمی
موضوع: تفسیر القرآن BP69
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 0
شماره قفسه:
تعریف کتاب: این کتاب از جمله آثاری است که درباره معانی قرآن کریم و تفسیر غوامض آن به نگارش درآمده است. این نحوه نگارش فنی قدیمی است و شاید اولین کسی که بدین گونه درباره معانی قرآن اثری از خود به یادگار گذاشته است «فواء» باشد.
هدف از نگارش تالیفاتی از این قبیل بیان آیات مشکله قرآنی و پاسخ گویی به شبهات و تشکیکاتی است که درباره این کتاب آسمانی، چه فعلا و چه تقدیرا مطرح گشته است. البته کتاب اثری ابتکاری به شمار نمی رود چرا که سابق بر آن دیگران در این زمینه کتابهائی نگاشته اند از جمله شریف مرتضی که «حقائق التاویل فی متشابه التنزیل» را نگاشته و مشابهت هایی بین کتاب ابو بکر رازی و کتاب شریف مرتضی وجود دارد از جمله: وحدت غرض از نگارش، همسانی دو کتاب در شکل و صورت بدین نحو که هریک از این دو اثر به بخشهایی تقسیم می شود و هربخش عهده دار بیان یک سؤال و سپس پاسخ گویی بدان است و همچنین تشابه بسیاری از سؤالات و پاسخ هایی که در دو اثر موجود است.
تفاوت های دو اثر
تنها تفاوتی که بین این دو اثر قابل مشاهده است یکی اینست که شریف مرتضی در صدد استقصاء اقوال برآمده و آراء گوناگون را فراهم آورده است اما رازی بنا را بر ایجاز و اختصار گذارده است و دیگر اینکه اثر شریف رضی مشحون از عبارات ادبی است ولی کتاب رازی از زیبایی های لغوی تهی است. نویسنده این اثر محمد بن شمس الدین ابو بکر بن عبد القادر بن عبد المحسن الرازی الحنفی است که اصالتا اهل ری می باشد. مصادر ترجمه درباره این شخصیت مطالب چندانی در اختیار قرار نمی دهند ازاین رو از تاریخ تولد وی اطلاعی در دست نیست اما تاریخ وفات وی را برخی ۶۶۶ هجری ذکر کرده اند. برخی از آثار وی عبارتند از: مختار الصحاح، کتاب الامثال و الحکم، شرح المقامات الحریریة، حدائق الحقائق و... اما کتاب پیش رو دارای نامهای متعددی است که برخی طولانی و برخی کوتاه هستند و عبارتند از: ۱- انموذج جلیل فی اسئلة و اجوبة من غرائب آی التنزیل ۲- اسئلة القرآن المجید و اجوبتها ۳- من غرائب آی التنزیل ۴- مسائل الرازی.
انگیزه نگارش
به گفته نویسنده سؤالات شگفت و جالبی که توسط یکی از برادران فاضل دینی مطرح گشته انگیزه تالیف این کتاب شده است. سؤالاتی که نویسنده نمونه آن ها را از هیچ یک از دانشمندان نشنیده و در هیچ کتابی از کتاب های ایشان ندیده بوده است. ازاین رو این سؤالات را جمع آوری نموده و به پاسخ آن ها با مراجعه به آثار دیگران پرداخته و یا خود بدان ها پاسخ داده است.