کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1054
نام کتاب: رجال النجاشی
مصنف: ابوالعباس النجاشی الاسدی
موضوع: رجال BP114
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-470-015-5
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: R-33-4-7
تعریف کتاب: این کتاب که نام کامل آن "فهرست اسماء مصنفی الشیعه " است. اثر ابوالعباس احمد بن علیّ بن احمد بن عباس نجاشی اسدی كوفی می باشد که به عنوان بهترین منبع اولیه رجال شیعه قلمداد شده و شامل تاریخ فقیهان و راویان است .


این کتاب از گرانبهاترین آثار شیعی در فن علم رجال و محور وتکیه گاه علمای این رشته و پژوهشگران حوزه علوم اسلامی است . « رجال نجاشی » یکی از چهار کتاب اصلی رجالی شیعه است . هر محقق و عالمی که در دانش شناخت راویان تحقیق و کتابی نوشته است ، به تعریف و تمجید از این اثر ماندگار برآمده است .

رجال نجاشى در بر دارندۀ نام و شرح حال 1269 نفر از روات و مؤلفين شيعه است كه در اين بين بعضى در چند سطر و بعضى در يك يا چند صفحه ترجمه شده‌اند.

کتاب شناس معروف ، علامه آقابزرگ تهرانی می نویسد : « رجال نجاشی ، در بین چهار کتاب اصول رجالی ، مهم ترین کتاب است ؛ نظیر کافی در بین چهار کتاب حدیثی . این اثر از دانشمند آگاه ونقاد ، ابوالعباس نجاشی از فرزندان عبدالله نجاشی است ، همو که امام صادق علیه السلام رساله اهوازیه را برایش نوشت . » .

علامه حلی می نویسد :

« کتاب رجال از نجاشی است که ما در کتاب رجال خودمان ، خلاصة الاقوال و دیگر کتاب ها از آن اثر بهره برده و مطالب زیادی را نقل کرده ایم . »

رجالی دیگر ، علامه مامقانی می نویسد : « کتاب مشهور نجاشی در موضوع رجال است . تمام بزرگان و دانشمندانی که زندگی وی را یادآور شده اند بر ستایش از آن برآمده اند . »

شهید قاضی نورالله شوشتری می نویسد : « بسیاری از مطالب کتاب مجالس المؤمنین را از کتاب رجال نجاشی استفاده نموده ام . » در كتاب حاضر ابتدا مؤلفين هم عصر پيامبر صلى الله عليه و آله يا نزديك به زمان ايشان ذكر شده‌اند، سپس بقيۀ مؤلفين بر اساس حروف الفباء آمده‌اند. البته در ترتيب افراد فقط حرف اول نام لحاظ شده و ترتيب حروف ديگر نام و نام پدر و... رعايت نشده است.

مولى عناية الله قهپايى كتاب را بر اين اساس مرتب نمود تا استفاده از آن آسانتر شود و فوايدى نيز به آن افزود كه متأسفانه نسخۀ آن موجود نيست و چاپ حاضر كتاب بر اساس همان ترتيب مؤلف است.

اين كتاب از جمله اصول اوليه رجال است كه نجاشى آن را به عنوان فهرستى براى اسامى مؤلفين شيعه تأليف كرده، لذا در آن تنها نام بزرگانى را آورده كه كتاب و اثرى از خود به يادگار گذاشته‌اند.

1- از جمله نكات مهم كتاب آن است كه شخص از حيث مذهب و اعتبار و وثاقت بررسى شده و علاوه بر آن نام تأليفات و كتاب هاى او نيز ذكر شده است.

2- اين كتاب مهمترين منبع براى بررسى اسناد و وثاقت و اعتبار روات است و عمده‌ترين منبع در جرح و تعديل راويان مى‌باشد.

3- هدف اصلى كتاب، چنان كه ذكر شد، شناساندن مؤلفين شيعه و كتاب هايشان است. بنا بر اين راويانى كه تأليف نداشته‌اند در اين كتاب ذكر نشده‌اند.

4- در اين كتاب همۀ مؤلفين شيعه تا آن زمان ذكر نشده‌اند و در مقابل، عده‌اى از غير شيعيان كه براى شيعه تأليفى داشته‌اند در اين كتاب معرفى شده‌اند.

5- در ضمن بيان شرح حال عده‌اى از افراد، جرح و تعديل روات ديگر و سلسله اسناد اين افراد هم آمده است. مانند توثيق عام حلبيون( نجاشى شماره 229) و...

6- نجاشى تنها به اسم يا كنيه اكتفا نكرده; بلكه لقب ها و اسماء و كنيه‌هاى مختلف يك راوى را بيان كرده است.

7- تاريخ هايى مانند ولادت و وفات و تاريخ گرفتن اجازه و... در بسيارى موارد ذكر شده است.

8- اعتماد بزرگان بر كتابى يا عرضۀ آن كتاب بر معصوم نيز در بعضى موارد تذكر داده شده.