کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1088
نام کتاب: راویان مشترک
مصنف: حسین عزیزی ، پرویز رستگار ، یوسف بیات
موضوع: رجال BP114
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-371-071-8
تعداد جلد: 2
شماره قفسه: R-33-4-14
تعریف کتاب: این کتاب، مشتمل بر فهرست اسامی ۱۰۹۱ نفر از راویان مشترک اهل سنت و شیعه امامیه که به عنوان ناقل (با واسطه یا بی واسطه) حدیث از معصوم (علیه‌السّلام) هستند نوشته شده که در دو قسمت، تنظیم شده است: قسمت اول، شامل شرح حال مفصل ۲۷۴ نفر از راویان است و قسمت دوم، تنها فهرست اسامی ۸۱۷ نفر از راویان با ذکر نشانی مصدر مورد مراجعه در منابع شیعه و اهل سنت، آورده شده است.


در بیان شرح حال راویان به منابع گسترده‌ای مراجعه شده که مهم‌ترین و غالب‌ترین منابع مورد مراجعه عبارت‌اند از: رجال النجاشی، اختیار معرفة الرجال، الفهرست و الرجال شیخ طوسی، رجال البرقی، معجم رجال الحدیث، مستدرکات علم رجال الحدیث، تهذیب التهذیب، لسان المیزان، تهذیب الکمال و...
در بیان اقوال از کتاب‌های رجالی و حدیثی، تا حد امکان، ترتیب زمانی نویسندگان آنها بر اساس تاریخ حیات و وفات آنها رعایت شده است.
پس از بیان شرح حال راویان در ذیل عنوان «منابع دیگر»، فهرست و نشانی مصادر دیگری که در شرح حال این راوی مطلبی را آورده‌اند، مشخص شده است.