کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1089
نام کتاب: منتهی المقال فی احوال الرجال ج1
مصنف: ابوعلی الحائری
موضوع: رجال BP114
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-5503-88-4-8
تعداد جلد: 7
شماره قفسه: R-33-3-21
تعریف کتاب: منتهی المقال فی احوال الرجال، معروف به منتهی المقال نوشته ابوعلی حائری (۱۱۵۹-۱۲۱۵ یا ۱۲۱۶ق) در شرح حال راویان حدیث.

نویسنده در این کتاب شرح حال راویان حدیث را به ترتیب حروف الفباء بیان کرده است. وی در مقدمه کتاب مباحثی مانند تاریخ زندگانی ائمه و فوایدی از علم رجال را یادآور می‌شود. حائری در این کتاب مجاهیل(افرادی را که در رجال نامی از آن‌ها نیامده است، اما در سند روایات هستند) ذکر نکرده است. اما بعدها شاگردش، درویش علی حائری رسالۀ «تکلمة رجال أبی‌علی»، و محمد علی بن قاسم آل کشکول حائری کتاب کمال منتهی المقال را به منظور تکمیل منتهی المقال(ذکر مجاهیل) نوشتند. مؤسسه آل‌البیت علیهم السلام در ۱۴۱۶ق منتهی المقال را در ۷ جلد تصحیح و چاپ کرده است.

نویسنده در این کتاب ذیل نام هر یک از راویان – که به ترتیب الفبا ذکر شده‌اند – کلام استرآبادی را از «رجال کبیر» نقل کرده و سپس تعلیقات وحید بهبهانی را به دنبال آن می‌آورد؛ آنگاه کلمات علمای دیگر را نقل کرده و نظر خود را نیز با قلت یا اقول بیان می‌کند وی با بیان نظر شیخ محمد امین کاظمی در هدایة المحدثین آن را به پایان برده است.

حائری به جهت رعایت اختصار در دیباچه رمزهایی را برای اشاره به برخی اشخاص، کتاب‌ها و... معرفی می‌کند. به عنوان نمونه کش به کشی،م به مجهول، ل به صحابه و صه به خلاصه الاقوال فی معرفه الرجال اشاره دارد.