کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1180
نام کتاب: کشف الارتیاب
مصنف: محسن الامین الحسینی العاملی
موضوع: امامت BP223
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: I-16-3-25
تعریف کتاب: کَشْفُ الاِرْتیاب فی أَتْباعِ مُحمّد بْن عَبْدالْوَهّاب کتابی در نقد و رد عقاید وهابیت نوشته عالم دینی شیعه سید محسن امین عاملی. وی در این کتاب به تاریخ و چگونگی شکل‌گیری فرقه وهابیت پرداخته و به تفصیل، ادله معتقدات آنان در موضوعاتی مانند توسل، نذر کردن برای غیر خدا، شفاعت و زیارت قبور ائمه را نقد و رد کرده است.

از خصوصیات تالیفات و بیانات مرحوم سید محسن امین حسینی عاملی، کتاب مستدل نوشتن، با تحقیق و تتبع قلم زدن و مستند سخن گفتن و نسبت دادن است. این خصوصیات در کتاب کشف الارتیاب نیز نمود ویژه دارد.مصنف سعی نموده ابتدا شبهات آنها را با ادله خودشان مطرح نماید سپس با استفاده از آیات قرآن کریم ، احادیث رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و سیره حضرت که در منابع روایی و صحاح آنها ذکر شده به رد آن اعتقادات و نظرات بپردازد. در این راستا در بعد تاریخی از کتاب‌های تاریخی اهل سنت مانند « خلاصة الکلام فی امراء البلد الحرام » تالیف احمد بن زینی دحلان مفتی شافعیه ، « تاریخ الجیرانی » و کتاب « ملطبرون » و... استفاده نموده‌اند، در فقه از کتب فقهی ائمه مذاهب اهل سنت و در سیره از کتب معتبر سیره مانند « سیره حلبیه » (سیره حلبی) و کتب دیگر علمای اهل سنت مانند شیخ محمد عبده استفاده نموده است. عقاید وهابیون را از کتب محمد بن عبد الوهاب و ابن تیمیه و بعض کتب دیگر وهابیین نقل می‌نماید.