کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1235
نام کتاب: میزان حق ؛ شرح فصل امامت از تجرید الکلام
مصنف: خواجه نصیر الدین طوسی
موضوع: امامت BP223
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: I-16-3-24
تعریف کتاب: المقصد الخامس فی الامامة «علی میزان حق» یا شرح فصل امامت از تجرید الحکام خواجه نصیرالدین طوسی که به وسیله سید علی اکبر واعظ موسوی (محب الاسلام) ترجمه و شرح گردیده است. این اثر در بحث امامت در شیعه و ولایت و امامت حضرت علی علیه‌السّلام نوشته شده و از کتاب تجرید الاحکام شیخ طوسی گزینش و ترجمه و چاپ گردیده است.

کتاب شامل این مختصر، و متن کتاب به صورت دسته بندی مباحث، منابع و ماخذ و معرفی مترجم و شارح می‌باشد.
مولف در این اثر در نظر داشته ضمن شرح و توضیح مطالب به قدر توان خود و گنجایش کتاب؛ ماخذ گفتار و عقاید خواجه اول از کتاب و سنت و سپس از قدیم‌ترین آثار و اسناد معتبر فریقین ارائه شود.

در این مختصر مترجم و شارح به شیوه کار و مطالب خود بسنده کرده است.
مؤلف در بخش آغازین کتاب که مقدمه آن نیز می‌باشد، به معرفی ابتدایی خواجه نصیرالدین طوسی، تاریخ تولد و وفات، زادگاه، استادان و آثار او و زوایای مختلف تاریخی و زندگانی خواجه را مورد بررسی قرار می‌دهد.
مبحث اول کتاب درباره امامت در قرآن و عقیده خواجه درباره امامت می‌باشد.
کتاب شامل مباحث همانند: امامت مفضول بر فاضل عقلا حرام است، دیگران صلاحیت امامت را نداشتند، پیامبر بر علی علیه‌السّلام کسی را امیر قرار نداده، قرآن، علی علیه‌السّلام نفس پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم است، عصمت امام، عصمت از منظر قرآن، بیان خواجه در باب عصمت،...
در سطور کتاب مولف سعی دارد که به اثبات و حقانیت مبحث امام و جانشینی به حق امام علی علیه‌السّلام بعد از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم بپردازد لذا در مبحث امامت هر شبهه و ایرادی که بر مذهب اثناعشری وارد است مطرح و از طرق کلامی و حدیثی و تاریخی به آن پاسخ می‌دهد.