کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1314
نام کتاب: تذکرة الخواص
مصنف: سبط ابن الجوزی
موضوع: کلام و عقائد BP203
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-6046-02-9
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: تَذکِرَةُ الخَواصّ مِنَ الأمّة فی ذِکرِ خَصائص الأئمة؛ نوشته یوسف بن قزاوغلی مشهور به سبط ابن جوزی (متوفای ۶۵۴ق) از مشهورترین عالمان اهل سنت قرن هفتم هجری قمری است. مؤلف، این کتاب را در شرح حال علی بن ابی طالب(ع) و فرزندان ایشان در دوازده باب نوشته است. این اثر به زبان فارسی نیز ترجمه شده است.

کتاب، با مقدمهای از مؤلف در حمد و ثنای الهی و درود بر پیامبر(ص) و عترت پاکش بالاخص امیر مومنان(ع) آغاز شده است. وی به ترتیب از امام اول(ع) تا حضرت حجة بن الحسن(عج)، به بیان مناقب و حوادث دوران ایشان می‌پردازد. مؤلف بیشتر کتاب را به شرح زندگانی و فضائل امیرالمؤمنین(ع) و حسنین(ع) اختصاص داده و زندگانی نه امام بعدی را به‌طور فشرده و با اختصار بیان نموده است.

کتاب شامل دوازده باب است:
1. درباره احوال شخصی، نسب، مناقب، دوران خلافت علی بن ابیطالب(ع)، سیمای حضرت و شرح حال پدر و مادر، برادران و خواهران وی.
2. ذکر بسیاری از فضائل امیر مؤمنان و منزلت وی و احادیثی در این باره و همچنین سخنان حضرت می‌باشد؛ از جمله این احادیث می‌توان به حدیث غدیر،حدیث طیر، قضیب احمر، مدینة العلم، رد الشمس و غیره اشاره کرد.
3. درباره فرزندان حضرت علی(ع) است.
4. بحث از خلافت امیرمومنان است. در این باب به ماجرای طلحه و زبیر، داستان خوارج و جریان جنگ صفین پرداخته است. عبدالله بن احمد بن حنبل از پدرش نقل کرده است که می‌گفت: به خدا سوگند که خلافت باعث افتخار علی نبود بلکه علی مایه افتخار خلافت بود.
5. درباره پارسایی و زهد و خدا ترسی و عبادت علی(ع).
6. برگزیدهای از سخنان علی(ع) است مانند خطبه منبریه، بالغه، شقشیه، خطبه‌ای در ستایش رسول اکرم(ص) و همچنین از وصایای وی به کمیل و به فرزندانش و مناظرات حضرت و دیگر سخنان ایشان که در این باب ذکر شده است.
7. در ابن باب به جریان شهادت امیر المؤمنین(ع) و مطالبی از همسران و کنیزان و اولاد جعفر، مطرح شده است.
8. شرح حال امام حسن(ع)، جریان شهادت ایشان و دوران وی.
9. شرح حال امام حسین(ع) و سیره ایشان و جریان شهادت و مختصری از مقتل وی. در پایان این باب فصلی در مورد یزید بن معاویه، جواز لعن او، قیام مختار و انتقام خداونداز قاتلان امام حسین(ع) می‌پردازد.
10. بیان محمد بن حنفیه و سخنان و اولاد وی.
11. از فضائل حضرت خدیجه کبری(س) و حضرت زهرا(س) و ازدواج ایشان و همچنین نوحه سرایی وی در رثای رسول اکرم(ص).
12. شرح حال امامان معصوم(ع) پرداخته و از تک تک فرزندان آنان، نام برده است.
مولف در پایان کتاب به ذکر چند حکایت درباره فرزندان و اخلاق و اوصاف شایسته ائمه بازگو می‌کند