کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1381
نام کتاب: بسط تجربہ نبوی
مصنف: عبد الکریم سروش
موضوع: کلام و عقائد BP203
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-5633-01-x
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: در قبص و بسط تئوريك شريعت سخن از بشري بودن و تاريخي بودن و زميني بودن معرفت ديني مي‌رفت و اينك در بسط تجربة نبوي سخن از بشريّت و تاريخيّت خود دين و تجربه ديني مي‌رود. به عبارت ديگر اين كتاب رُويه بشري و تاريخي و زميني وحي و ديانت را، بدون تعرّض به رُويه فراتاريخي و فراطبيعي آن، بل با قبول و تصديق آن، مي‌كاود و باز مي‌نمايد.
اين كتاب را پيامبرنامه نيز مي‌توان ناميد چراكه سراپا از بسط دين به تبع بسط تجربه دروني و بيروني پيامبر حكايت مي‌كند و وحي رسالت را تابع شخصيت رسول مي‌شمارد. خاتميت نبوت را مقتضي و موجب ختم حضور نبيّ در عرصة دينداري نمي‌گيرد بل بر اين حضور به خاطر تأمين طراوت تجربه‌هاي ديني انگشت تأكيد مي‌نهد و عمدة سخن در آن، مربوط به منزلت كانوني شخصّيت بشري پيامبر در تشريع و تجربه ديني، و نقش ولايت او در تداوم دينداري است.
علم كلام جديد ما امروز با ايراد عنصر بشريّت و تاريخّيت در دين و معرفت ديني و حيات رجال الهي، آگاهانه بابي را در دين‌شناسي بر خود مي‌گشايد كه بر گذشتگان بسته بود و به توازني وفا مي‌كند كه قرن‌ها بي‌وفايي و بي‌مهري ديده بود. بسط تجربة نبوي هم دوست دارد تا جهدي كوچك در اين جهاد بزرگ تلّقي شود.