کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1398
نام کتاب: الامام علی (ع) فی آراء الخلفاء
مصنف: مهدی فقیه ایمانی
موضوع: تاریخ و سیرت BP14
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-6289-50-9
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: T-12-4-1
تعریف کتاب: الإمام علي عليه‌السلام في آراء الخلفاء تعریب کتاب «امام امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام از دیدگاه خلفا» به قلم یحیی کمالی بحرانی است. اصل کتاب توسط واحد تحقیق و تألیف مجمع الغدیر مشهد با همکاری و اشراف شیخ مهدی فقیه ایمانی به زبان فارسی تألیف شده است.
پیش‌ازاین کتاب‌شناسی این اثر با نام «امام امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام از دیدگاه خلفا» نوشته شده است. در این نوشتار مطالبی درباره تعریب ذکر می‌شود:
بحرانی در مقدمه کتاب، شیوه خود در تعریب و کارهایی که در این کتاب انجام داده را این‌گونه توضیح داده است:
1. مؤلف در استخراج احادیث از مخطوطات و کتب چاپی قدیمی استفاده کرده است. و ازآنجاکه مراجعه خواننده به این منابع دشوار است، اقدام به استخراج احادیث از مصادر اصلی و از چاپ‌های جدید در دسترس همگان استفاده کرده‌ایم؛ به‌عنوان‌مثال در اولین مبحث کتاب یعنی نقلیات حدیثی ابوبکر درباره امام امیر مؤمنان(ع) در اولین پاورقی متن فارسی تنها به مسند احمد بن حنبل، جلد 1، صفحه 3، حدیث چهارم ارجاع شده است اما در این کتاب علاوه بر منبع مذکور به جلد 1، صفحه 7 از چاپ جدید نیز ارجاع داده شده است.
2. تعداد منابع را به‌قدر امکان افزوده‌ایم.
3. در برخی موارد مشاهده کردیم که مؤلف به ذکر بخشی از حدیث که مهم‌ترین بخش آن است بسنده کرده است. و چون متن کامل حدیث مشتمل بر مناقب و فضائل دیگری برای امیرالمؤمنین امام على(ع) بود به جهت استفاده کامل خواننده و تکمیل استدلال آن را به‌طور کامل ذکر کردیم.
4. در برخی موارد و احادیثی که نیاز به توضیح و تفسیر احساس شد پاورقی کوتاهی نوشتیم و با کلمه «معرب» مشخص کردیم.
در انتهای کتاب همانند اصل آن فهرست مطالب و منابع ذکر شده است.