کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1434
نام کتاب: نقش ائمه در احیای دین ج1
مصنف: مرتضی عسکری
موضوع: تاریخ و سیرت BP14
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-7965-20-6
تعداد جلد: 2
شماره قفسه: T-11-4-23
تعریف کتاب: «نقش ائمه در احیاء دین»، کتابی است درباره نقش امامان معصوم شیعه در حفظ دین. کتاب در دو جلد تهیه شده است.

این مجموعه مشتمل بر مقدمه ای به قلم محقق آقای م.ع. جاودان (که به بازنویسی این اثر و استخراج مدارک آن پرداخته)، پیشگفتار مولف و چهل و هفت درس می باشد.

این کتاب از روی سلسله درس هایی که به صورت سخنرانی در طول چند سال توسط علامه عسکری در مجلس عده ای از علمای تهران و همچنین در محفلی عمومی در مسجد «المهدی» تهران ایراد گردیده تهیه شده است.

مباحث مطرح شده در این کتاب، قبل از این در اثری بدین شکل مورد بررسی قرار نگرفته است. مولف دراین کتاب از نقش ائمه شیعه امامیه(ع) در حفظ کیان اسلام و احیای دین سخن می گوید. اهمیت این بحث از آنجا ناشی می شود که دریابیم آنچه تاکنون به عنوان مباحث اصلی مورد بحث و تامل میان دو مذهب تشیع و تسنن بوده، مبحث زعامت و رهبری امت اسلامی پس از پیامبر اکرم(ص) است. اما دقت فراوان در این مساله گاه افراد را از بسیاری مسائل اساسی دیگر غافل کرده و باعث گردیده که دیگر شؤون امامت؛ یعنی شأن تبلیغ و تبیین و حفاظت دین از تحریف و تقلیب و دستبرد دیگران، که مهم ترین و حساس ترین شأن امام است، مغفول واقع شود. این شأن از آن جهت مهم و درخور بررسی شایسته است که چنانچه دین از تحریف مصون نماند، حاکم اسلامی با کدام قوانین صحیح دینی می خواهد جامعه را اداره کند. اصولا دین و جامعه دینی پس از پیامبر(ص) صرف نظر از مساله حکومت- به دو دلیل نیازمند خلیفه است: از جهت حفظ دین و از جهت تبیین دین.

در واقع کتاب حاضر حاوی روشی نو در سیره نگاری تحلیلی، معرفی دقیق مکتب خلفا و مکتب اهل بیت، تبیین برخی اصطلاحات اسلامی، تصحیح عقاید دینی در باب امام شناسی، شرح تاریخ تفکر اسلامی در قرون گذشته و بیان تحریف ها و حدیث سازی ها و فضائل بافی ها و عملکرد دشمنان نفاق پیشه است.