کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1468
نام کتاب: فرهنگ بزرگ سخن ج1
مصنف: حسن انوری
موضوع: ادبیات عرب PJA
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-6961-98-3
تعداد جلد: 8
شماره قفسه: L-18-4-1
تعریف کتاب: کتاب «فرهنگ بزرگ سخن» به کوشش دکتر حسن انوري و با همکاري بيش از يک‌ صد تن مشاور، نويسنده، ويراستار، نقاش و مترجم در طول هشت سال با تلاش بسيار تدوين شده است.
اين کتاب هشت جلدي داراي بيش از 75000 سرواژه‌ي اصلي (مدخل اصلي)، 45000 سرواژه‌ي فرعي (مدخل فرعي)، 160000 شاهد مستند، 1000 مثال و 1500 تصوير است. کتاب فرهنگ بزرگ سخن شامل همه‌ي واژه‌هاي به کار رفته در زبان فارسي قديم و جديد است که از 450 اثر و از آثار هشت‌صد نويسنده و شاعر استخراج شده است و از آن ميان 270 اثر مکتوب از قدما و 183 اثر از معاصران مبناي کار بوده است. در اين فرهنگ براي همه‌ي واژه‌ها و تعبيرات در حوزه‌ي واژگان عمومي از قديم و جديد شاهد مستند نقل شده و نخستين بار در تاريخ فرهنگ‌نويسي فارسي، آثار نويسندگان و شاعران قديم در کنار نويسندگان دوره‌ي قاجار و قرن حاضر قرار گرفته است، از اين رو فرهنگ بزرگ سخن سير تحول واژه‌ها را از قرن سوم و چهارم هجري تا امروز نشان مي‌دهد. همچنين در آثار مربوط به زمان حاضر سعي شده است از کساني شاهد نقل شود که زبان فارسي، زبان مادري آنان بوده و به ويژه به زبان فارسي متداول در مرکز ايران داستان نوشته‌اند، چنان که بر اين مبنا، در آغاز کار يک‌صد و سي و پنج اثر از نويسندگان معاصر فيش شده است. فرهنگ بزرگ سخن، نخستين فرهنگ بزرگي است که به وسيله‌ي متخصصان رشته‌هاي گوناگون علمي نوشته شده و اصطلاحات هر رشته را، متخصص آن رشته نوشته است.
کتاب «فرهنگ بزرگ سخن» به کوشش دکتر حسن انوري، از سوي انتشارات سخن منتشر شده و در اختيار مخاطبان قرار گرفته است.