کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1476
نام کتاب: شرح نظام
مصنف: حسن بن محمد النیشابوری
موضوع: ادبیات عرب
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-91838-0-9
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: شرح النظام على الشافية اثر ابى محمد نظام‌الدين حسن بن محمد بن حسين، معروف به اديب نيشابورى (728ق)، شرح عربى كتاب «الشافية» ابن حاجب مى‌باشد.

محمد زكى جعفرى اديب دره صوفى، به توضيح و تبيين مشكلات اين شرح پرداخته و اسم آن را «تبيين المرام من مشكل شرح النظام» گذاشته و همراه با اين اثر، عرضه كرده است.

اثر وى، همانطور كه از نامش پيداست، مربوط به حل مشكلات كتاب «شرح النظام» بوده و به گفته خود او، طولانى كردن واضحات نيست. وى در اين اثر، به شرح حال افراد، اسناد اشعار به قائلينش، مراجعه به شرح‌هاى ديگر شافيه و ذكر نكات آن‌ها در اين تعليقه، پرداخته است.

وى در ابتداى كتاب، مقدمه‌اى را ذكر نموده و در آن، به اهميت علم صرف بين ساير علوم زبان عربى اشاره كرده و از جايگاه اين علم نزد شيعه، سخن گفته است. همچنين به كتاب الشافية و جايگاه آن در معاهد علمى و شروح آن اشاره نموده و اقدامات تحقيقى خود در اين كتاب را ذكر كرده است. وى با آوردن عبارات شرح در بالاى صفحه و با توضيحات خويش در پاورقى، به تبيين مشكلات و حل آن‌ها پرداخته است.

فهرست مصادر و مطالب در پايان كتاب آمده است.