کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1516
نام کتاب: موسوعة النحو و الصرف و الاعراب
مصنف: راقیل بدیع یعقوب
موضوع: ادبیات عرب PJA
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: L-19-5-20
تعریف کتاب: «موسوعة النحو و الصرف و الإعراب»، از آثار ارزنده ادبی استاد معاصر دکتر امیل بدیع یعقوب (متولد ۱۹۵۰ م) است که به زبان عربی و به ترتیب الفبایی نوشته شده است. این اثر در واقع فرهنگ‌نامه روشمندی است که با زبان رسای امروزی نوشته شده و به‌سهولت، مطالب صرف و نحو عربی را توضیح داده و همراه با شواهد شعری و قرآنی گرد هم آورده و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است. مخاطبان این اثر، متخصصان نیستند، بلکه جوانان و پژوهشگران دنیای معاصر در زمینه زبان و ادبیات عربی هستند. این اثر را می‌توان مرجعی کامل، سودمند و منظم برای دست‌رسی‌های فوری به مباحث صرفی و نحوی شمرد.



این اثر با روش فرهنگ‌نویسی و با کلمه الف آغاز شده و با کلماتی مانند ثمّ، جعل، حیّ، دع، ربّ، سبحان، سوف، صبراً، طفق، قلّ، کاد، نعم، هلمّ جرّا و یقین ادامه یافته و با کلمه یومئذٍ به پایان رسیده است. بنابراین، در این اثر مباحث هریک از علم صرف و نحو و لغت به‌صورت مستقل و با تفکیک موضوعی سامان نیافته و در هم تنیده شده و فقط بر طبق نظم الفبایی تنظیم شده است.