کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1537
نام کتاب: کتاب الکناش فی فنی النحو و الصرف ج1
مصنف: اسماعیل الایوبی
موضوع: ادبیات عرب PJA
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
9953-34-369-1
تعداد جلد: 2
شماره قفسه: L-19-5-21
تعریف کتاب: كتاب الكُنّاش في فنّي النحو و الصرف، تأليف ابوالفداء اسماعيل بن افضل على ايّوبى، مشهور به صاحب حماة (متوفى 732ق)، از جمله آثار ادبيات عربى است كه با تحقيق رياض بن حسن خوّام در دو جلد منتشر شده است. در كتاب «الكنّاش»، جزئى از كتاب «المفصل في صنعة الإعراب» زمخشرى و «الكافية في علم النحو» و «الشافية في علمي التصريف و الخط»، ابن حاجب كه از منابع ادبيات عرب است، شرح شده و با شرح اين اجزاء، جميع ابواب صرف و نحو و املاء بيان شده است.

كتاب، مشتمل بر دو باب است: باب اول، به مقاله تحقيقى محقق كتاب و باب دوم، به متن كتاب اختصاص دارد. باب اول، در دو قسمت و هركدام در ضمن فصولى در باره نويسنده و كتاب، تحقيق ارزشمندى را ارائه نموده است. در باره متن كتاب، ابتدا مطالب بر طبق «المفصل» زمخشرى پس از طرح يك سرى مباحث مقدماتى، در سه بخش مرفوعات، منصوبات و مجرورات دسته‌بندى و سپس دنباله مباحث در چهار قسمت اسم، فعل، حرف و مشترك تدوين شده است. قسمت مشترك، در ضمن ده فصل بيان شده كه فصل دهم آن به مباحث خط و املاء اختصاص دارد.