کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1697
نام کتاب: مدخل فلسفہ غربی معاصر
مصنف: محمود خاتمی
موضوع: فلسفه و کلام و عقائ
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
978-964-405-857-8
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: کتاب «مدخل فلسفه غربی معاصر» تحریر و تدوین درس گفتارهای دکتر محمود خاتمی در «فلسفه معاصر» است. این تقریرات است، حاوی یک دوره مطالب اصولی و مبنایی در فلسفه معاصر غربی می باشد. خصوصاً جریان های فلسفی و فلاسفه برجسته غرب بعد از جنگ جهانی به این طرف که هنوز هم در محافل غربی، آراء آنها مورد توجه و بحث است. این درس ها به زبانی ساده و قابل فهم و شکلی منطقی و منظم توسط ایشان برای دانشجویانی تدریس شده است که برای اولین بار با این حوزه آشنا می شوند.

کتاب در دو بخش مجزا، به فلسفه قاره ای و فلسفه تحلیلی می پردازد؛ که در هر بخش با فصل بندی ای که سعی شده است بر طبق ترتیب ظهور این جریان ها و فلاسفة برجسته باشد، شاخصه های کلی ای که برای مطالعات آینده در هر کدام از این مکاتب ضروری و لازم هستند، در دسترس خواننده قرار می گیرند. همچنین در مقدمه کتاب می خوانیم که آیا اصلاً امکان دارد تعریفی از فلسفه ارائه داد؟ ایشان در مورد «تاریخ و فلسفه» می گویند:« که تاریخ فلسفه، تاریخ نقلی است اما گاهی تاریخ، تفکر است. یعنی خود تاریخ عین تفکر است، نه اینکه تاریخ، تاریخ تفکر باشد. در ادامه، فلسفه را به دو بخش کلی محض و کاربردی تقسیم می کنند که فلسفه محض به سه باب کلی هستی شناسی، شناخت شناسی و ارزش شناسی تقسیم می شود؛ و برای کاربردی کردن فلسفه از هر سه بخش عمدة فلسفة محض که ذکر شد، استفاده می شود و فلسفه های کاربردی، ما را به سمت مطالعات موردی می کشانند.

بخش اول که به فلسفه قاره ای اختصاص دارد، به 9 فصل تقسیم می شود که به ترتیب پدیدار شناسی ادموند هوسرل، ماکس شِلِر، مارتین هایدگر، اگزیستانسیالیسم فرانسوی، کارل یاسپرس، هرمنوتیک، مکتب فرانکفورت، ساختار گرایی و فراساختارگرایی، و پست مدرنیسم را در بر می گیرد.
در بخش «فلسفه تحلیلی» با این موضوعات آشنا می شویم: ظهور فلسفه تحلیلی، پراگماتیسم، کواین، دانلد دیویدسن، شکاکیت و شناخت، و فلسفه ذهن.