کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1706
نام کتاب: در آمدی بر تاریخ فلسفہ اسلامی
مصنف: محمد فنایی اشکوری
موضوع: فلسفه و کلام و عقائ
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 3
شماره قفسه:
تعریف کتاب: درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی (جلد اول) زیر نظر محمد فنایی اشکوری
این کتاب برای دانشجویان رشته فلسفه غرب و فلسفه اسلامی به عنوان منبع اصلی درس «تاریخ فلسفه اسلامی» تدوین شده است. امید است افزون بر جامعه دانشگاهی، حوزه‌های علمیه و دیگر مراکز آموزشی و پژوهشی نیز از آن بهره‌مند شوند.

فلسفه در تاریخ و فرهنگ اسلامی بسی ریشه‌دار و ستبر است، ولی در نظر به آثاری که تاکنون برای شناساندن سیر تاریخی این سنت غنی، نگاشته شده، نشان می‌دهد که هنوز راه درازی در پیش است. برخی از این آثار تحت تأتیر یک‌سونگریها و نگرشهای خاص مستشرقان تدوین یافته‌اند؛ برخی چیزی بیش از تاریخ فلاسفه نیستند؛ بعضی گزارش محض و فاقد جنبه تحلیلی و انتقادی‌اند؛ و برخی نیز بسیار مجمل و موجزند. آگاهی عمیق از سنت فلسفی در جهان اسلام بدون در دست داشتن اثری که سیر تاریخی این سنت را به گونه‌ای تحلیلی و جامع ارائه کرده باشد، بسیار مشکل می‌نماید. در این کتاب تصویری اجمالی، گویا، فراگیر، تحلیلی ـ انتقادی و به دور از تعصب و یک‌سونگری از سیر فلسفه اسلامی عرضه شده است. همچنین فیلسوفان برجسته، تحولات و مکاتب مهم فلسفی و نیز علوم مرتبط با فلسفه، یعنی منطق، کلام و عرفان، کانون توجه قرار گرفته‌اند.