کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1710
نام کتاب: فلسفہ ھای اگزیستانس
مصنف: علی اصغر مصلح
موضوع: فلسفه و کلام و عقائ
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-8352-37-2
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: فلسفه های اگزیستانس را می توان پاسخ هایی به پرسشِ مقدّرِ در عالم معاصر، یعنی «چیستی و شأن و مقام انسان» تلقی کرد. در پی تحول فکر و حیات و فرهنگ و علم و مناسبات اجتماعی در تاریخ جدید و پس از بحران هایی که در قرن نوزدهم و آغاز قرن بیستم به وجود آمد، پرسش از انسان در کانون مباحث فلسفی قرار گرفت. فلسفه های اگزیستانس نمونه ای از انحای کوشش برای فهم انسان معاصر و امکانات وی است. قطعاً از جمله علل شدت گرفتن توجه به انسان بحران های اجتماعی، به خصوص بروز تبعات ناگوار و نامتناسب تکنولوژی در قرن بیستم است. انسان قرن بیستم در ضمن دو جنگ جهانی و پس از آن، همواره خود را با پرسش های بزرگی روبه رو دیده است؛ به سرنوشت خود، خطرهای بزرگی که او را تهدید می کند و به آینده خود، اندیشیده است.

فیلسوفان اگزیستانس به دغدغه های انسانی و اوضاع حدی و مرزی مانند رنج از بی عدالتی، آرزوی جاودانگی، امید، عشق، ایمان، محبت، یأس، بیهودگی جهان، آزادی و سایر مباحث وجودی انسان پرداخته و نوعی نزدیکی و پیوند با مخاطبان خود را برقرار ساخته اند. بنابراین درباره اهمیت و ارزش موضوع اثر می توان به دغدغه های انسانی فلاسفه اگزیستانس اشاره کرد.

ویژگی منحصر به فرد کتاب فلسفه های اگزیستانس با آثار مشابه فراوان در زمینه فلسفه ها و فیلسوفان اگزیستانس علاوه بر تبیین و توضیح دقیق و منصفانه از آراء فلاسفه مکتب اگزیستانسیالیسم، تطبیق و مقایسه فی الجمله آن ها با مباحث فلسفی و عرفان اسلامی است.

کتاب فلسفه های اگزیستانس تألیف دکتر علی اصغر مصلح مشتمل بر دو بخش می باشد:

بخش اول: تمهید تاریخی - کی یرکه گور - نیچه - هوسرل

بخش دوم: مدخل - یاسپرس - سارتر - مارسل - هیدگر