کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1753
نام کتاب: شرح حکمۃ الاشراق شھروردی
مصنف: محمود بن مسعود کازرونی
موضوع: فلسفه و کلام و عقائ
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-7874-73-1
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: با نظری هر چند اجمالی به تاریخ فلسفه در هشت قرن اخیر در ایران می‏توان دو تجلی متفاوت از مکتب اشراق را مشاهده کرد: نخست خود تعالیم این مکتب که سرچشمه آن کتابهایی نظیر حکمه ‏الاشراق و هیاکل‏ النور شیخ شهاب‏ الدین سهروردی است و دیگری نفوذ این مکتب در نحله ‏های فلسفی پس از خود مانند حکمت متعالیه صدرالمتألهین.

سهروردی در ابتدای کتاب خود حکمه ‏الاشراق تذکر می‏ دهد که اقدام وی در نوشتن این کتاب "اصرار برخی از اصحاب معنوی او بوده است که مکرراً از او خواسته ‏اند تا آنچه او در خلوت از طریق ذوق و مکاشفه برایش حاصل شده به صورت مکتوب بنگارد".

سهروردی تأکید می‏کند که حصول حکمت اشراق از طریق برهان صرف به دست نمی‏ آید. به نظر او در اصول اساسی علم انوار بزرگان گذشته حکمت مانند هرمس، افلاطون، سقراط و حکمای ایران باستان نظیر جاماسب و بوذرجمهر با وی همراه و هم عقیده‏ اند.

کتاب "شرح حکمه ‏الاشراق" در واقع یکی از آثاری است که می‏توان آن را در چارچوب تجلی نخست مکتب اشراق دانست که می‏کوشد اندیشه اشراقی را طرح کند. این کتاب شامل متن حکمه‏ الاشراق و دو شرح اساسی بر آن در نسلی بعد از او توسط قطب‏ الدین شیرازی و شمس‏ الدین محمد شهرزوری است که هر دو علاوه بر این تفاسیر، اثری دایره‏ المعارف گونه در فلسفه نگاشته‏ اند که رنگ قوی اشراقی دارد یعنی دره‏ التاج و الشجره‏ الالهیه.

چاپ سنگی شرح قطب‏ الدین شیرازی بر حکمه‏ الاشراق به انضمام تعلیقات صدرالمتألهین در سال 1315 قمری با تصحیح مرحوم شیخ اسدالله یزدی (از مدرسین حکمت در مشهد) به چاپ رسید. تنها چاپ جدید از این کتاب و بدون تعلیقات نیز به اهتمام دکتر مهدی محقق صورت گرفته است است.

سید محمد موسوی ویراستار این کتاب علاوه بر این دو مورد به نسخه‏ های دیگری نیز مراجعه کرده، هر چند هیچیک را به عنوان نسخه اصل در نظر نگرفته است. وی همچنین به حواشی ملاصدرا، آقا علی مدرس و سید جلال‏ الدین آشتیانی در ویرایش این کتاب توجه داشته است.