کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1853
نام کتاب: جستارھایی در بات دین و دنیای مدرن
مصنف: سید محمود نبویان
موضوع: فلسفه
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
978-964-411-611-7
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: کتاب جستارهایی در باب دین و دنیای مدرن در یک مقدمه و 10 بخش تدوین شده است. در بخش اول این اثر که پارادوکس اسلام مدرن نام دارد، مؤلف مسائلی چون نگاهی گذرا به اندیشه مدرن داشته و رویکرد اجمالی آن به اسلام را مورد توجه قرار داده است و در پایان نتیجه بحث خود را عنوان کرده است. نویسنده در بخش دوم این اثر خدامحوری یا اومانیسم بعد از بیان مقدمه ای به ارائه تعریف لغوی و اصطلاحی از اومانیسم همت گمارده است و در ادامه در فصل سوم؛ یعنی فصل لیبرالیسم به ارائه توضیحاتی در مورد لیبرال، ارزش های لیبرالیسم و نقد و بررسی آن پرداخته است.

"دین سکولار یا دین عرفی شده" عنوان بخش چهارم این کتاب است و مولف بحث خود را در دو دایره دین و سکولار قرار داده و تعریفی لغوی و اصطلاحی از هر دو را ارئه می دهد و در نهایت به بررسی مسئله دین سکولار و یا دین عرفی شده، می پردازد.

در بخش پنجم این کتاب با نام علم گرایی مسائلی چون معنای لغوی علم (حالت مصدری و حالت اسم مصدری) معنای اصطلاحی علم، معنای مقصود، علم تجربی، ساینتیسم (تبیین علمی جهان، زوال تبیین های ماوراءالطبیعی و حذف خداوند، نسبی شدن ارزش های اخلاقی) عنوان شده است. دو فصل دیگر این مسطور قرآن حقیقتی ماورایی یا الفاظی بشری و قرآن حقیقتی ماورایی یا الفاظی بشری است. مؤلف در رد این نظریه از منظر درون دینی به آیات تحدی، عدم دخالت پیامبر(ص) در قرآن و نزول قرآن از جانب خدا توسط فرشتگان اشاره کرده است.

اعتبار تئوری های علمی عنوان بخش ششم این نوشتار است و مؤلف در این بخش مسائلی چون اعتبار نظری و عملی، استقراگرایی سطحی، ابطالگرایی و ... را عنوان می کند. عنوان فصل بعدی این کتاب حقیقت وحی و تجربه دینی است. مؤلف در این بخش، تجربه دینی را در زمینه های علمی، فلسفی و دینی مورد توجه قرار داده است و در پایان به نقد و بررسی این نظریه پرداخته و تغایر تجربه دینی و وحی را بیان می کند.