کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1888
نام کتاب: شرحی بر گلشن راز
مصنف: محمود شبستری
موضوع: فلسفه
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-5844-98-3
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: تا کنون شرح های بسیاری بر شاهکار عرفانی-ادبی شیخ محمود شبستری یعنی گلشن راز نگاشته شده است.به جرات می توان این کتاب را یکی از بهترین منابع برای شناخت ادبیات عرفانی کشورمان نام نهاد.شرح حاضر درس گفتار های عارف و فیلسوف و مرد اخلاقی معاصر ، علامه سید محمد حسین طباطبایی است که توسط شاگرد خاص و بزرگواراش مرحوم علی سعادت پرور به نگارش در آمده است. برخی فصل ها که توضیحات علامه کامل نبود،جناب سعادت پرور که خود در عرفان عملی و نظری دست داشت، شرح را کاملتر کرده است،و معضلات فنی و عرفانی آن را بخوبی گشوده اند و در نتیجه این شرح، به کتابی شیرین و دلربا برای اهل عرفان و فلسفه شرق بدل گشته است.
مثنوی گلشن راز مهم‌ترین و مشهورترین اثر منظوم محمود شبستری است که در بردارندهٔ اندیشه‌های عرفانی وی می‌باشد. با وجود حجم اندکش، این کتاب یکی از یادگارهای پرارزش و بلندنام ادبیات عرفانی کهن فارسی است، که در آن بیان مفاهیم صوفیانه با شور، شوق، و روانی ویژه‌ای همراه‌گردیده است. مطابق شیوهٔ معمول عطار و مولانا، در این‌جا نیز، از حکایات و تمثیلات برای بیان و عرضهٔ مؤثّر معانی عرفانی و حکمی استفاده شده است.
شبستری این مثنوی را در پاسخ به پرسش‌های امیر حسینی هروی سروده است. در هفدهم ماه شوال سال ۷۱۷ فرستاده‌ای از خراسان مشکلات و مسائل مربوط به فهم و تبیین پاره‌ای از رموز و اشارات عرفانی را در قالب نامه‌ای منظوم در مجلسی با حضور شبستری می‌خواند..قابل توجه است که شبستری اصل این کتاب را بصورت بسیار شگفت انگیزی در یک مجلس ، مُلهِم شد. و این امر راز آمیز بودن این اشعار را مضاعف کرده است.