کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1946
نام کتاب: هدایة المحدثین الی طریقة المحمدین
مصنف: الکاظمی
موضوع: رجال BP114
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: R-33-5-21
تعریف کتاب: هداية المحدثين إلى طريقة المحمدين: المعروف بمشتركات الكاظمي، تأليف محمدامين بن محمدعلى كاظمى از اعلام قرن يازدهم و از شاگردان فخرالدين طريحى (م 1085)، به زبان عربى است. كتاب توسط سيد مهدى رجايى تحقيق و به اهتمام سيد محمود مرعشى منتشر شده است.

كتاب، با هدف شناسايى راويان مشترك تأليف شده. مؤلف، در اين موضوع نهايت سعى خود را به كار گرفته تا زمينه شناخت راويان مشترك را فراهم آورد.

اين كتاب يكى از بهترين كتاب‌هايى است كه در باب مشتركات تأليف شده است[۱]

در مقدمه، مؤلف انگيزه و روش خود را در كتاب شرح مى‌دهد. او علت نگارش كتاب را وجود غلطهايى در باب دوازدهم كتاب جامع المقال استادش طريحى بيان مى‌كند. و ازاين‌رو ابتدا به تصحيح اشتباهات جامع المقال و بيان عبارات آن بر اساس نسخه‌هاى آن كتاب مى‌پردازد و پس از مدت زمانى تصميم به تأليف كتابى مستقل با حذف اغلاط جامع المقال و افزودن مطالب ديگر مى‌گيرد.

اين كتاب به ترتيب حروف الفبا است و همچنين در خصوص هر راوى، به افرادى كه از راوى مشترك روايت مى‌كنند و افرادى كه راوى مشترك از آنها روايت مى‌كند، اشاره مى‌كند؛ لذا، از اين طريق، راه‌هاى روشنى بر روى طالبان علم گشوده است.

كتاب از يك تمهيد كه توسط محقق نگاشته شده به‌همراه يك مقدمه و سه بخش سامان يافته است.

در مجموع بيش از 500 عنوان در اين كتاب از مشتركات و شيوه شناخت آنان وجود دارد.