کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 1974
نام کتاب: ابوطالب اسوه مقاومت و ایمان
مصنف: اسدالله رضایی
موضوع: رجال BP114
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
978-964-180-112-2
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: R-32-6-38
تعریف کتاب: این کتاب در دو بخش تدوین شده و هر بخش شامل سه فصل است. بخش اول با عنوان ابوطالب، اسوه مقاومت و پایداری، شامل «نگاهی کوتاه به زندگی ابوطالب علیه السلام»، « نقش ابوطالب علیه السلام در حساس ترین شرایط»، «مسلمانان در سایه حمایت ابوطالب» است.

ابوطالب تجلی ایمان، عنوان بخش دوم است که فصل های: «روایات، جلوه گاه ایمان ابوطالب»، «بازتاب ایمان در شواهد تاریخی» و «چگونگی ایمان ابوطالب» را در بر می گیرد.

این نوشتار بر آن است که از یک سو ابوطالب علیه السلام را به عنوان اسوه مقاومت و پایمردی در برابر کافران قریش در جهت دفاع از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم معرفی کند، و از سوی دیگر ایمان، خدا باوری و گرویدن ابوطالب علیه السلام را به آیین اسلام و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، که بسیاری از مسلمانان درآن تردید دارند، به اثبات برساند و آن راد مرد تاریخ را در این جبهه نیز اسوه مقاومت بشناساند و پرده از این حقیقت بردارد که تنها انگیزه ای که ابوطالب را آلوده و مشرک قلمداد می نمایند، خدشه دار ساختن شخصیت جاودانه و بی مانند فرزند او علی بن ابی طالب علیه السلام بوده است. و مؤلف بیان می کند که این توطئه از زمان امویان آغاز شده و همچنان در کتاب ها انعکاس می یابد.

در نخستین فصل بخش اول، با عنوان ابوطالب حامی همیشه بیدار مروری هر چند کوتاه به زندگی یگانه مدافع پیامبر اسلام، ابوطالب شده است. در فصل دوم، به حمایت های ایثارگرانه ابوطالب علیه السلام ازپیامبر خدا با عناوین: کانون گرم و کودک بی پناه، ابوطالب تنها ترین حامی ، پایمردی در حراست از جان پیامبر، مشاوره فرهیخته، نخستین گام پیروزی در سایه مقاومت ابوطالب، شکایت قریش، خون بهای محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) قطعنامه ای ننگین و دژ مقاومت، و ... اشاره رفته است و در فصل سوم، درباره حمایت های او از مسلمانان با عناوین آزار بستگان مسلمان، اشرار قریش و عثمان بن مظعون، بیمه شدن پناه جویان حبشه و دعوت نجاشی به اسلام مطالبی ارائه گردیده است.

بخش دوم با عنوان ابوطالب، تجلی ایمان پس از تعریف مفهوم واژه ایمان و کفر از دیدگاه اهل نظر، در نخستین فصل، روایات، جلوه گاه ایمان ابوطالب، با استفاده از منابع مختلف، ایمان یگانه حامی رسول خدا را اثبات می کند.

دومین فصل درقالب بازتاب ایمان در شواهد تاریخی، حوادث، کرامات، دیده ها و شنیده ها در چارچوب نثر و نظم و قصاید بلند و زیبا، رستگاری عموی بزرگوار پیامبر خدا را به تصویر می کشد.

در قسمتی، این سؤال که آیا ایمان ابوطالب مخفیانه بوده یا بی پرده؟ را مطرح نموده و در پاسخ آورده است که ایمان او از دید مشرکان و حتی توده مسلمانان، پنهان و از نظر خواص و انسانهای الهی و مورد اطمینان، آشکار بوده است.
در این کتاب روایتی از حضرت علی علیه السلام نقل شده که ایشان فرموده اند: «کان و الله ابوطالب بن عبدالمطلب مؤمناً مسلماً یکتم ایمانه مخافة بنی هاشم ان تنابذها قریش.»