کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 206
نام کتاب: القواعد العامه فی الفقه المقارن
مصنف: محمد تقی حکیم
موضوع: الفقه
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
978-964-8889-93-2
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: «القواعد العامة فى الفقه المقارن»، اثر محمد تقى حكيم، با تحقيق و تعليق وفى شناوة است كه به زبان عربى و در سال 1420ق، نوشته شده و به بررسى برخى از قواعد فقهى پرداخته است.
كتاب، با سه مقدمه از احمد مبلغى، محقق و مؤلف در توضيح اهميت اثر، جايگاه آن در تقريب بين مذاهب و اشاره كلى به مباحث، آغاز و مطالب، در يك تمهيد و سه فصل و هر فصل در چندين مبحث، ارائه شده است.
كتاب، با اين ايده شكل گرفته است كه قواعد فقهى، بايد تبديل به يك علم شود. مؤلف وضعيت قواعد فقهى را نقد كرده و آن را با وضع كنونى، در چارچوپ يك علم ارزيابى نمى‌كند، ولى معتقد است كه اين قواعد، توانايى و ظرفيت لازم براى علم شدن را دارند.
مهم‌ترين نقدى كه وى به وضعيت قواعد فقهى دارد، عدم وجود جامعيت بين قواعد و ارائه آنها به‌صورت متفرقه و پراكنده است و دليل آن را، كوشش برخى براى عرضه كردن آن به‌صورت دايرة المعارف و موسوعة، دانسته است.
وى، كوشش خود را بر شناسايى موارد التقاء و اشتراك ميان قواعد فقهى مصروف داشته و سعى كرده است تا با تأليف اين كتاب، راه را به سوى قواعد فقهى به‌عنوان يك علم باز كند.
وى، در اين كتاب، سه قاعده لا ضرر، لا حرج و نيت را پيش كشيده و ديدگاه خود را بر اين قواعد تطبيق كرده است.
او در نگاه به قواعد، صرفاً به قواعد مطرح در كتب فقهى شيعه اكتفا نكرده است، بلكه قواعدى را كه در كتب اهل سنت، مرتبط با اين قواعد وجود دارد نيز مورد بحث قرار داده و هر يك از اين قواعد را به‌عنوان بخشى از مجموعه قواعد فقهى، بررسى كرده است.
نويسنده، تلاش دارد در جهت تقويت وحدت اسلامى و كوتاه نمودن فاصله‌هايى كه ميان مذاهب اسلامى وجود دارد، قدم‌هاى مثبتى بردارد و ازاين‌رو، سعى در ايجاد تقريب نموده و وجود قواعد اصولى را مانع اصلى وحدت ندانسته است.