کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 2180
نام کتاب: شرح نقش الفصوص
مصنف: عبدالرضا مظاهری
موضوع: کلام و عقائد BP203
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-8515-01-8
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: به دلیل گستردگی افکار ابن‌عربی برخی معتقدند که بین ظاهر کلام او ارتباط منطقی وجود ندارد. خواندن و فهمیدن “فصوص” و خلاصه‌ی آن “نقش‌الفصوص” برای خواننده‌ی مبتدی مشکل است مخصوصاً که در هر فص گاهی موضوعاتی مطرح می‌شود که ارتباط مستقیمی با عنوان فص ندارد و اگر کسی بخواهد به صورت موضوعی، مبحثی را پیگیری کند دچار سردرگمی می‌شود. در این کتاب مطالب مطرح شده در هر فص، فهرست شده و تحت عنوانی جداگانه شرح شده‌است. در این شرح از مهم‌ترین شرح‌های فصوص و کتاب‌های دیگر ابن‌عربی به‌صورت تطبیقی استفاده شده تا آن موضوع تبیین گردد.

این اثر گرچه به ظاهر شرح نقش‌الفصوص است اما در واقع شرحی از فصوص و دیدگاه‌های ابن‌عربی است که خواننده را از مراجعه به شروح فصوص در مباحث طرح شده بی‌نیاز می‌کند. به‌این‌صورت که ابتدا برای روشن شدن حکمت هر فص علت اختصاص هر فص به هر نبی بررسی می‌شود تا ذهن خواننده برای مطالب مطرح شده در آن آماده شود و پس از آن ترجمه و احیاناً لغات هر فص آمده است و سپس مباحث کلیدی مطرح شده در آن فص تحت عنوانی مخصوص آمده، توضیح و شرح داده شده است که این خود باعث فهرست‌بندی و موضوعی شدن مباحث کتاب می‌گردد.