کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 2218
نام کتاب: نورالافهام فی علم الکلام
مصنف: سید حسن حسینی لواسانی
موضوع: کلام و عقائد BP203
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-470-127-5
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: نورُ الأفهام فی عِلمِ الکَلام کتابی کلامی و استدلالی به زبان عربی نوشته سید حسن حسینی لواسانی عالم شیعه متوفای ۱۴۰۰ق. این کتاب، در واقع شرحی است بر کتاب منظومه اخلاقی و کلامی سید محمد باقر طباطبایی (متوفای ۱۳۳۱ق) از نوادگان سیدعلی طباطبایی صاحب ریاض المسائل. مؤلف در نور الافهام به شرح سخنان طباطبایی پرداخته است که با دلیل و برهان، اعتقادات شیعی را اثبات می‌کند.

آقا بزرگ در الذریعه از کتاب با نام «نور الافهام فی شرح مصباح الظلام» یاد کرده که لواسانی آن را به تاریخ ۱۳۶۲ق هنگامی که در صیدا بوده، نگاشته است.

کتاب دارای یک مقدمه و پنج باب به عدداصول پنجگانه اعتقادی شیعه (توحید، نبوت، عدل، امامت و معاد) است که هر باب دارای فصول متعددی است. لواسانی در این کتاب، به شرح دو اثر «مصباحُ الظّلام فی اُصول الدّین» و «علمُ الکَلام» پرداخته که طباطبایی با استدلال، حقانیت عقائد شیعه را بیان می‌کند.

لواسانی همچنین به شرح اشعاری که در پایان کتاب سروده شده و مضمونی اخلاقی دارد و مؤلف خطاب به فرزندش نصایحی عرضه داشته، پرداخته است.