کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 2248
نام کتاب: ترجمه دلائل الصدق
مصنف: محمد حسن مظفر ؛ ترجمه : محمد سپهری
موضوع: کلام و عقائد BP203
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-00-0074-4
تعداد جلد: 2
شماره قفسه:
تعریف کتاب: ترجمه دلائل الصدق تألیف محمد سپهرى، محقق، نويسنده، مترجم و استاد دانشگاه در رشته تاريخ اسلام است.كتاب در دو جلد به زبان فارسى در موضوع امامت و فضائل امير المومنين(ع)و مطاعن خلفا است.

جلد نخست كتاب؛ مشتمل بر مقدمه‌اى مفصل به قلم مترجم، پيشگفتار و نيز مقدمه مؤلف است. مجموع دو جلد كتاب مشتمل بر پنج مساله است.

اين كتاب ترجمه «دلائل الصدق» مرحوم شيخ محمدحسن مظفر است كه در رد كتاب ابطال نهج الباطل و اهمال كشف العاطل فضل ابن روزبهان خنجى كه خود رديه‌اى است بر كتاب نهج الحق و كشف الصدق علامه حلى، نگاشته شده است.

جلد اول كتاب به تفصيل چهار مساله زير را بررسى كرده و طى آن ديدگاه‌هاى شيعه و اشاعره را به گونه‌اى تطبيقى مورد بحث قرار داده و ديدگاه‌هاى فضل بن روزبهان را نقد مى‌كند: مساله اول: ادراك. مساله دوم: نظر. مساله سوم: صفات خداى تعالى. مساله چهارم: نبوت.

جلد دوم طى پنج مبحث به مساله امامت مى‌پردازد:

مبحث اول: وجوب عصمت امام؛

مبحث دوم: امام بايداز ديگران افضل و برتر باشد.

مبحث سوم: راه تعيين امام.

مبحث چهارم: تعيين امام پس از رسول خدا(ص) و دلالت عقل بر امامت اميرالمومنين على(ع).

مبحث پنجم: ذكر برخى از فضائلى كه وجوب امامت امام على(ع) را به اثبات مى‌رساند.

مباحث اول و دوم كتاب مختصرا به بحث از عصمت و اثبات وجوب معصوم بودن و نيز وجوب افضل بودن امام مى‌پردازد.

مبحث سوم با بيان اين كه از نظر شيعه امام فقط به دو طريق مى‌تواند، تعيين شود؛ يكى نص صريح خداوند يا پيامبر يا امامى كه بر امامتش نص وجود دارد و يا ظهور معجزه به دست او، و ديگرى دلالت عقل، به بررسى راه تعيين امام مى‌پردازد.

مبحث چهارم، مفصل‌ترين مبحث جلد دوم است و تمامى آيات و روايات اثبات‌كننده امامت امیرالمؤمنین(ع) را نقل مى‌كند. علامه حلى 84 آيه را در كتاب خود ذكر كرده و با نقل رواياتى از عالمان و مفسران بزرگ اهل سنت، دلالت آن‌ها بر امامت حضرت امير(ع) یا فضايل ايشان و اهل بيت را به اثبات رسانده است. مرحوم مظفر 16 آيه ديگر را نيز خود به مجموع آيات مى‌افزايد و با همان سبك و استناد به مصادر اهل سنت همان نتيجه را مى‌گيرد.

پس از ذكر آيات نوبت به مساله تعيين امام از طريق سنت مى‌رسد. در اين بخش 28 حديث از طرق اهل سنت نقل شده است و مرحوم مظفر پس از نقل سخنان علامه حلى و فضل بن روزبهان، با افزودن توضيحاتى مفصل، به خوبى به تبيين اصل مطلب و چگونگى دلالت احاديث پرداخته است.

مبحث پنجم به ذكر فضائل امیرالمؤمنین(ع) در هنگام ولادت و پس از ولادت اختصاص يافته است. فضائل پس از ولادت حضرت به سه قسم تقسيم شده‌اند: فضائل نفسانى، بدنى و خارجى.

فضايل نفسانى تحت عناوين ايمان، علم، خبر دادن از غيب، شجاعت، زهد، كرم، استجابت دعا و حسن خلق و حلم مورد بررسى قرار گرفته است.

به فضائل بدنى در دو بخش عبادت و جهاد پرداخته شده است و فضايل خارجى تحت عنوان اين چهار مطلب بررسى شده‌اند: نسب، همسر و فرزندان، محبت آن حضرت و اينكه آن حضرت صاحب حوض و لواء و صراط و إذن است.