کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 2295
نام کتاب: الشافی فی الامامة ج1
مصنف: الشریف المرتضی
موضوع: امامت BP223
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-5604-40-0
تعداد جلد: 4
شماره قفسه: I-16-1-16
تعریف کتاب: الشافی فی الإمامة و ابطال حجج العامة، کتابی کلامی درباره امامت تألیف سید مرتضی علم الهدی(۳۵۵ق ـ۴۳۶ ق). سید مرتضی این کتاب را در پاسخ به شبهات قاضی عبدالجبار معتزلی دربارۀ امامت نوشت.

کتاب الشافی مورد توجه علمای اسلام بوده و سید مرتضی نیز در سایر کتاب‌هایش مثل تنزیه الأنبیاء به آن استناد کرده است. این کتاب بارها در زمان حیات مؤلف تلخیص شد، اما مهمترین تلخیص آن با نام تلخیص الشافی به دست شیخ طوسی صورت گرفت. قدیمی‌ترین نسخۀ چاپی الشافی، به صورت چاپ سنگی، متعلق به سال ۱۳۰۱ق در ایران است.

سید مرتضی، اشکالات و نقض‌هایی را که قاضی عبدالجبار معتزلی، در کتاب المغنی فی ابواب التوحید و العدل، و در جلد بیستم آن، بر عقیدۀ امامیه، در باب امامت وارد کرده، در الشافی، پاسخ گفته است.

وی، به صورت گزینشی، به اشکالات و ردیه‌های قاضی، در مباحث امامت عامّه و خاصّه پاسخ داده، اما عناوین و موضوعاتی که برای پاسخگویی انتخاب نموده و نیز حجم کمّی کتاب، گواهی بر اهتمام او، بر جامع و مانع نمودن کتابش در تمام مباحث امامت، اعم از امامت عامّه و خاصّه دارد.