کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 2307
نام کتاب: إعلام الوری بأعلام الهدی ج1
مصنف: الطبرسی
موضوع: تاریخ و سیرت BP14
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-319-010-2
تعداد جلد: 2
شماره قفسه: T-11-3-22
تعریف کتاب: إعلامُ الوَریٰ بأعلامِ الهدیٰ کتابی به زبان عربی، نوشته أمین‌الاسلام فضل بن حسن طبرَسی متوفای ۵۴۸ ق. طبرسی در این کتاب، مختصری از دیدگاه تاریخی شیعه درباره سیره رسول خدا(ص)، و تاریخچه زندگی امامان معصوم(ع) به همراه بحث امامت را عرضه کرده است. بیشتر نویسندگان بزرگی که درباره زندگانی معصومان(ع) نوشته‌اند، در بسیاری از ابواب کتاب‌هایشان، نام إعلام الوری و طبرسی را به عنوان منبع ذکر کرده‌اند.

این کتاب در ۴ فصل ترتیب یافته. فصل نخست در سیره پیامبر خدا(ص) و فاطمه زهرا(س)، فصل دوم در زندگی و امامت علی بن ابی طالب(ع)، فصل سوم در شرح امامت و زندگی امامان معصوم(ع) تا امام حسن عسکری(ع) و فصل چهارم درباره امامت ائمه اثناعشر و امام زمان(ع).

طبرسی در این کتاب بر آن بوده است تا مختصری از دیدگاه تاریخی شیعه را درباره سیره رسول خدا(ص)، و تاریخچه زندگی امامان معصوم(ع)، به همراه بحث امامت آنها عرضه کند. قاعدتا چنین متنی می‌توانسته برای توده‌های شیعی نگاشته شده باشد که در آن زمان در ایران بسیار گسترده بوده‌اند. او معمولا در پایان هر بحثی، بدین نکته اشاره می‌کند.