کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 2313
نام کتاب: دلائل الصدق لنهج الحق
مصنف: محمد حسن المظفر
موضوع: کلام و عقائد BP203
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-319-354-3
تعداد جلد: 8
شماره قفسه:
تعریف کتاب: دَلائل الصّدق لِنَهْجِ الْحَق تالیف محمد حسن مظفر، کتابی است به زبان عربی در اثبات عقاید شیعی علامه حلی در کتاب نهج الحق و نقد و رد دیدگاههای فضل ابن روزبهان خنجی در کتاب ابطال الباطل. مظفر در ابتدای کتاب مقدمهای نسبتا مفصل در باب نقل روایات آورده و طی آن به بررسی صحاح سته اهل سنت پرداخته است. مظفر، در ادامه نقل علامه حلی را آورده و سپس قول فضل بن روزبهان را آورده و در نهایت به تبیین و توضیح می‌پردازد. مؤلف در شکل‌گیری این اثر از منابع مهم اهل سنت بهره برده و به آنها استناد کرده است.

در مقدمه مفصلی که به قلم پژوهشگران موسسه آل البیت(ع) بر کتاب نگاشته شده، ابتدا به معرفی سه کتاب: اجلی البرهان فی نقد کتاب ابن روزبهان؛ نوشته سید علی میلانی، نهج الحق و کشف الصدق علامه حلی و ابطال نهج الباطل و اهمال کشف العاطل ابن روزبهان پرداخته شده و در رابطه با روشهای بحث وی در خصوص مساله امامت مطالبی بیان گردیده است.
به گفته محقق، صفحات قابل ملاحظه‌ای از کتاب ابن روزبهان به سبّ و شتم علامه و شیعه اختصاص یافته است. همچنین وی علیرغم محبتی که نسبت به امیرالمومنین علی(ع) و اهل بیت(ع) ابراز می‌دارد، در بسیاری موارد با بنیامیه و دشمنان حضرت، هم کلام و هم جهت شده و به دفاع از آنان می‌پردازد. فضل همچنین در مواردی که علامه حلی به روایاتی از عالمان اهل سنت درباره فضائل اهل بیت استناد می‌کند، ایشان را مورد طعن قرار داده و روایات آنها را ضعیف می‌شمارد. وی همچنین در بسیاری موارد دچار تناقض شده و در مواردی از بحث خارج شده و به موضوع دیگری پرداخته است.

در این مقدمه مفصل، همچنین به معرفی علامه حلی، فضل بن روزبهان، قاضی نورالله شوشتری و محمدحسن مظفر پرداخته شده و روش تحقیق بیان گردیده است. دلائل الصدق در برگیرنده سه نوشته مربوط به هم که هر کدام در دورهای جداگانه نگاشته شده است، می‌باشد.