کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 2431
نام کتاب: القول المتین فی تشییع الشیخ الاکبر محیی الدین ابن العربی
مصنف: الشیخ قاسم الطهرانی
موضوع: عرفان B275
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 2
شماره قفسه:
تعریف کتاب: القول المتین فی تشیع الشیخ الاکبر محی الدین ابن العربی»، نوشته‌ای مستقل و مفصل به زبان عربی که مذهب محی الدین بن عربی را مورد بررسی قرار داده است.


«القول المتین فی تشیع الشیخ الاکبر محی الدین ابن العربی»، نوشته‌ای مستقل و مفصل به زبان عربی ، از آثار نویسنده ناآشنای معاصر، شیخ محسن قاسم طهرانی از شاگردان علامه سید محمدحسین حسینی تهرانی است که مذهب محی الدین بن عربی (۵۶۰- ۶۳۸ ق)را مورد بررسی قرار داده و سرانجام بنا بر نظر خودش، گرایش او به تشیع به معنایی خاص را به اثبات رسانده است. مقصود مؤلف از این تشیع همان مطلبی است که تحت عنوان جدید و نظریه متناقض نمای «تسنن دوازده امامی» از آن یاد می‌شود.
«تسنن دوازده امامی»، آمیزه‌ای از تشیع و تسنن است و به کسانی اطلاق می‌شود که از نظر علمی و اعتقادی و همچنین از نظر عملی و فقهی همانندی‌هایی با سنیان داشتند و همان طور که در تاریخ آمده، سنیان دوازده امامی با آنکه امامت و عصمت دوازده امام را پذیرفته بودند، ولی از خلفای سه گانه نیز کاملا دفاع کرده و آنان را خلیفه رسول الله می‌شمردند.
نویسنده، نگارش و حروف چینی و مقابله مجلد اول این اثر را در تاریخ ۲۷ رمضان ۱۴۲۳ ق، در مدرسه امام باقر علیه‌السّلام که آن را آیت‌الله شیخ حسین وحید خراسانی در قم تاسیس کرده، به پایان رسانده است ولی از زمان و مکان و ویژگی‌های نگارش مجلد دوم، خبری در دست نیست.


این کتاب در دو مجلد فراهم آمده است و مجلد اولش دو جزء دارد، ولی مجلد دوم هنوز منتشر نشده است. جزء اول مجلد اول، دارای ۳ فصل است:
۱. پدیده تسنن دوازده امامی و ارتباطش با محی الدین بن عربی ؛
۲. پدیده تشیع در بین شاگردان و روایت کنندگان از ابن عربی؛
۳. پدیده تشیع در عارفان معاصر و همانندان سلوکی ابن عربی.
در جزء دوم مجلد اول نیز سه فصل ذیل آمده است:
۴. تصریح شخصیت‌های سنی به تشیع ابن عربی؛
۵. تصریح شخصیت‌های شیعی به تشیع ابن عربی؛
۶. ثنای شخصیت‌های شیعی بر ابن عربی.