کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 2477
نام کتاب: التمهید فی شرح قواعد التوحید
مصنف: صائن الدین علی بن محمد بن محمد الترکه ؛ ترجمه و شرح : محمد حسین نائیجی
موضوع: عرفان B275
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-8818-13-4
تعداد جلد: 2
شماره قفسه:
تعریف کتاب: شرح کتاب «قواعد التوحید» یکی از مهمترین متون عرفانی، نوشته ابوحامد محمد اصفهانی (جدّ شارح) می‏‌باشد. این کتاب به‌عنوان یکی از منابع مهم در عرفان نظری به شرح و توضیح توحید وجود و اثبات آن و بیان مبانی عقلی و عرفانی در این مسئله و دفع شبهات و ایرادات آن پرداخته است.

تمهید القواعد، مدت‌ها در حوزه‏‌های اصفهان و تهران و قم از متون آموزشی عرفان نظری بوده است. مباحث عمده کتاب را می‏‌توان در چهار محور معرفی نمود که عبارتند از:

1. اثبات توحید وجود و دفع شبهات از آن و بیان برخی از خصوصیات حقیقت وجود؛

2. ظهور وحدت در کثرت و بیان پیدایش کثرات و تعینات؛ از تعین اول تا آخرین مرتبه ظهور حقیقت وجود؛

3. بیان ویژگی‌های انسان و اثبات صلاحیت او برای مظهریت تامه الهی و بیان مراتب نزولی و صعودی او؛

4. راه و روش وصول به معارف حقه و دفاع از حقانیت کشف و شهود و اثبات هم‌آهنگی برهان و شهود و دفع اشکالات بر هر یک از این دو روش.

این کتاب در حقیقت، پلی است بین فلسفه و عرفان که سعی دارد حتی الامکان مبانی عرفانی را بر مبنا و مساق اهل نظر و استدلال تقریر و تبیین کند. این کتاب، در سال ۱۳۹۶ق. با تصحیح و تعلیق و مقدمه استاد سید جلال الدین آشتیانی و به همت انجمن اسلامی‏ حکمت و فلسفه ایران به چاپ حروفی رسید و در سال ۱۳۶۰ش. تجدید چاپ گردید. شاکله کتاب، همانند مصباح الانس منظم و مرتب است و انسجام کتاب‏های درسی را دارا است و کمتر تکرار در آن وجود دارد. مترجم این اثر که خود از پژوهشگران برجسته عرفان اسلامی‏ است به خوبی توانسته که از عهده ترجمه این متن کهن و مهم برآید و دقایق و طرایف آن را در معرض قضاوت خوانندگان بگذارد.