کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 2538
نام کتاب: کفایة الاصول با حواشی مرحوم مشکینی ج1
مصنف: الآخوند الخراسانی
موضوع: اصول فقه BP155
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-6206-49-2
تعداد جلد: 5
شماره قفسه: O-34-2-5
تعریف کتاب: كفاية الاصول (با حواشی مشکینی) یا حواشى المحقق المشكينى على الكفاية، اثر ميرزا ابوالحسن مشكينى، از علماى بزرگ و مشهور حوزه علميّه نجف اشرف است(1305 - 1358ق).

وى، اين كتاب را به زبان عربى و در شرح و توضيح مطالب علمى و پيچيده كتاب «كفاية الاصول» آخوند خراسانى نوشته است و با اين كار، اثرى ارزش‌مند را بر جاى نهاده است.

مؤلف، در مقدمه، انگيزه خود را از نگارش اين كتاب چنين بيان مى‌فرمايد: با توجه به اينكه كتاب كفايه، نوشته شيخ ما، علامه محقق و مدقق، آیت‌الله شيخ محمد كاظم خراسانى - طاب ثراه - از محتوايى ژرف و معانى عالى برخوردار است و حقايقى در آن پنهان است كه كسى نمى‌تواند به كنه آن پى ببرد، مگر شخصيت‌هايى كم‌نظير از ميان مردم، لذا دوست داشتم تا تعليقه‌اى بر آن كتاب ضميمه نمايم كه پرده‌هاى آن را كنار زند و به جست‌وجوى اسرار آن پردازد و عهده‌دار حل و روشن ساختن حقايق آن شود. مطالب مجمل و غير واضح آن را بيان كند و متشابهات آن را تأويل نمايد. علاوه بر آن، استدلال‌ها و برهان‌هايى را كه ايشان به آنها اشاره نكرده و به خاطرم رسيده، همراه آن ساختم.

حضرت آیت‌الله نجفى مرعشى، اين كتاب را از كتاب‌هاى مشهور دانسته و در اين باره مى‌فرمايد:

«العلامة المدرس الأستاذ آیت‌الله الميرزا ابوالحسن المشكينى، صاحب التعليقة الشهيرة على كفاية الاصول.»