کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 2545
نام کتاب: النص و الاجتهاد
مصنف: السید عبدالحسین شرف الدین الموسوی العاملی
موضوع: اصول فقه BP155
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-8073-46-5
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: اَلنّصُّ وَ الْاِجْتِهاد یا اَلْاِجْتِهادُ فی مُقابِلِ النَّص کتابی در موضوع امامت و خلافت نوشتهٔ سید عبدالحسین شرف الدین عاملی، از علمای لبنان است. این کتاب در اثبات حقانیت و برتری امام علی(ع) و بیان حدود صد مورد از مخالفت‌های خلفا و برخی صحابه با قرآن و صریح (نص) گفتار رسول خدا(ص) است. نویسنده بدون قضاوت درباره انگیزه این مخالفت‌ها، تنها به بیان موارد آنها از منابع اصلی اهل سنت می‌پردازد.

کتاب مقدمه‌ای نسبتا طولانی به قلم سید محمد تقی حکیم دارد و به زبان فارسی و انگلیسی ترجمه و منتشر شده است . مترجم فارسی کتاب علی دوانی است که آن را با نام "اجتهاد در مقابل نص" ترجمه کرده است.

این کتاب در هشت فصل، ۱۰۰ مورد اجتهاد در مقابل نص (اعمال نظر شخصی در مقابل کلام صریح پیامبر) را که خلفا، حاکمان و برخی از بستگان آنان، در زمان رسول خدا یا بعد از رحلت آن حضرت مرتکب شدند، برمی‌شمرد و قضاوت را به مخاطب واگذار می‌کند. شرف الدين در مورد هر یک، نظرات علمی، تحقیقی و منتقدانه خود را بیان می‎کند.

این مخالفت‌ها دو دسته‌اند که برخی با هیچ قاعده‌ای (حتی با مبانی اهل سنت) هماهنگ نیست و برخی از روی جهل به حکم واقعی است که با فهمیدن حکم واقعی تصحیح شده است.