کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 2548
نام کتاب: انوار الهدایة فی التعلیقة علی الکفایة ج1
مصنف: امام خمینی
موضوع: اصول فقه BP155
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-335-015-0
تعداد جلد: 2
شماره قفسه: O-35-5-14
تعریف کتاب: أنوار الهداية في التعليقة على الكفاية، تألیف امام خمينى(ره) است.

مجموعۀ تعليقات حضرت امام بر کتاب «كفاية الأصول» مرحوم آخوند خراسانى.

اين کتاب در مباحث عقليّه است و حضرت امام در اين کتاب به بررسى دقيق مباحث اصولى پرداخته و نظرياتى نو و ارزشمند را در اين علم مطرح نموده است.

اين کتاب؛ شامل مباحث عقلى علم اصول است و در آن، به مباحث قطع، تجرى، طرق و امارات، علم اجمالى، حجيت ظهور، قول لغوى، اجماع، شهرت فتوايى، خبر واحد، دليل انسداد، برائت، اشتغال و بسيارى ديگر از مباحث علم اصول اشاره شده است.

امام خمينى در اين کتاب با ديدگاهى شامل و نظرياتى عميق به بررسى و حل اشكالات علم اصول و كشف اسرار آن پرداخته است.

آن حضرت با گسترده‌تر كردن سواحل اين علم و فرو رفتن در اعماق مباحث آن، علم اصول را صفا و جلاى خاصى بخشيده است. ايشان اين شيوه را در تمام ابواب و علومى كه مورد بحث قرار داده به كار گرفته و اين نكته هنگام طرح آراء و نظريات فلسفى كه علماى بزرگ اين علم در مباحث اصولى مطرح كرده‌اند آشكار و نمايان گشته است.

حضرت امام با فكر ثاقب و روشن خود به اشتباهات پنهان اين نظريات اشاره كرده و به بررسى نكات ضعف و اصلاح آنها پرداخته و هر مطلبى را در جايگاه صحيح خود قرار داده است.

علاوه بر آن، ايشان به بررسى و مناقشه در آراء و نظريات و ديدگاه‌هاى علماى بزرگ علم اصول؛ مانند ميرزاى نائينى و آخوند خراسانى و آقا ضياء‌الدين عراقى و شيخ اصفهانى نيز پرداخته است.