کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 2568
نام کتاب: منتقی الاصول ج1
مصنف: عبدالصاحب الحکیم
موضوع: اصول فقه BP155
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 7
شماره قفسه: O-35-5-1
تعریف کتاب: منتقی الأصول، تقريرات درس خارج اصول آيت‌الله سيد محمدحسین روحانى است. اين تقريرات، توسط شهيد، سيد عبدالصاحب حكيم، از علماى بزرگ حوزه علميه نجف اشرف و فرزند بزرگوار آيت‌الله سيد محسن حكيم، مرجع بزرگ شيعيان جهان، به زبان عربى تنظيم شده است.

شهيد عبدالصاحب حكيم، در اين كتاب، به شرح و توضيح مبانى اصولى استاد خود در دوره دوم درس خارج اصول ايشان پرداخته است.

اين كتاب، يك دوره كامل علم اصول است و شامل تمام مباحث مهم علم اصول فقه مى‌باشد و مورد توجه خاص فضلاى حوزه علميه قم و ديگر حوزه‌هاى علميه قرار گرفته است.

آيت‌الله سيد محمد روحانى، در تقريظى كه بر اين كتاب نگاشته، از مؤلف با الفاظ«علامه»، «حجت»، «محقق»، «صفوة المجتهدين» و... و از كتاب وى با تعبيرات «جامع تمام مباحث و تحقيقات ما در بحث‌هاى اصولى»، «محيط به همه دقايق و نكات بحث»، «حاوى همه اسرار و بينات بحث» و... ياد كرده است.

اين كتاب، نتيجه قرن‌ها تحول و پيشرفت علم اصول است كه به‌صورتى زيبا و روان به رشته تحرير درآمده است.

كتاب، داراى هفت جلد است كه در جلد اول آن، از آغاز مباحث وضع تا قسمتى از بحث اوامر و در جلد دوم، تتمه بحث اوامر تا آخر و در جلد سوم، از آغاز بحث نواهى تا پايان بحث مطلق و مقيد و در جلد چهارم، از آغاز بحث قطع تا بخشى از مبحث اصول عمليه و در جلد پنجم و ششم، بخش‌هايى ديگر از اصول عمليه و در جلد هفتم، تتمه بحث اصول عمليه و مباحث تعادل و ترجيح ذكر شده است.

شهيد عبدالصاحب حكيم، در اين كتاب، با بيانى ساده و رسا به شرح و بسط در مباحث علم اصول پرداخته و با ديدگاهى عميق، در هر يك از موضوعات اين علم، به بحث نشسته است.

پاره‌اى از مباحث مطرح شده در اين كتاب بدين قرارند: بررسى ضابطه مسئله اصولى از ديدگاه بزرگان فقه؛ مباحث مربوط به وضع؛ معناى حرفى؛ انشاء و اخبار؛ استعمال لفظ در معناى مناسب با موضوع‌له؛ اراده و موضوع‌له؛ وضع مركبات؛ علامات حقيقت؛ احوال لفظ؛ حقيقت شرعيه؛ صحيح و اعم؛ اشتراك؛ مشتق؛ اوامر(مباحث مربوط به ماده و صيغه امر، مبحث اجزاء، مقدمه واجب، ضد و...)؛ مبحث نواهى؛ مفاهيم؛ عام و خاص؛ مطلق و مقيد؛ قطع؛ أمارات؛ حجيت مطلق ظن؛ مباحث اصول عمليه و تعادل و ترجيح.

مؤلف، بر خلاف ساير اعلام بحث را با بيان موضوع علم و موضوع علم اصول و... آغاز نكرده چون اين‌گونه مباحث را بى‌فايده مى‌دانسته است.