کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 2599
نام کتاب: تحریرات فی الاصول
مصنف: السید مصطفی الخمینی
موضوع: اصول فقه BP155
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: تحريرات في الأصول، تألیف سيد مصطفى خمينى، فرزند امام خمينى است.

كتاب اصول فقه، يك دورۀ درس خارج اصول آیت‌الله سيد مصطفى خمينى در حوزۀ علميّۀ نجف اشرف است و از مباحثى ارزشمند و ديدگاهى نو در مباحث اصولى برخوردار است.

ايشان در كتاب خود به اكثر نظريات علماى علم اصول و مباحث مهم اين علم اشاره دارد.

كتاب «تحريرات في الأصول» در نوع و سبك خود بى‌نظير است و شامل نظريات و آراء جديدى از مؤلف است كه تغيير و تحولات عميقى را در علم اصول به وجود آورده است.

اين كتاب؛ شامل بسيارى از نظريات و آراء اصولى حضرت امام خمينى نيز مى‌باشد و براى دستيابى به بسيارى از ديدگاه‌هاى ايشان بسيار سودمند است.

آیت‌الله سيد مصطفى خمينى در اين كتاب ارائه كنندۀ يك مكتب اصولى جديد است كه شامل بسيارى از نظريات و آراء علمى عميق و جديد مى‌باشد.

وى به نقد و بررسى بسيارى از مكاتب اصولى ديگر كه داراى طرفداران و مدافعان فراوانى هستند نيز پرداخته است.

وى با اين شيوه به تنقيح و پاك سازى بسيارى از مباحث أصولى و تأسيس يك فكر و سبك جديد پرداخته كه گرفته شده از ديدگاه‌هاى حضرت امام در مباحث فقهى و اصولى به شمار مى‌آيد؛ مانند:

1 - جواز رجوع به عرف در تشخيص مصاديق.

2 - تفكيك ميان مسائل أصولى و عقلى مانند خلط ميان فلسفه و اصول و يا عدم استحالۀ دور و تسلسل در مسائل اصولى و ديگر امور اعتبارى و اختصاص آن به امور واقعى.

3 - أماره بودن استصحاب و بسيارى از مباحث مهم و ارزشمند ديگر.

قدرت ابتكار و حيات فكرى مؤلف را بخوبى مى‌توان در اين كتاب مشاهده كرد.

وى گاهى مسأله‌اى را چنان بيان مى‌كند و با ادله‌اى محكم از آن دفاع مى‌كند كه خواننده گمان مى‌برد اين همان رأى و ديدگاه اوست.

سپس شروع به رد آن استدلال كرده و بيانى جديد و استوارتر از قبل آورده و به خواننده ارائه مى‌دهد كه او را شگفت زده مى‌سازد.

گاهى دستيابى به نظريات ايشان بسيار مشكل مى‌شود، چرا كه وى نظريات عميق و علمى خود را براى هر كس آشكار نساخته و فقط آن را براى اهل تحقيق و اجتهاد عرضه مى‌دارد.

كتاب حاضر به طرح نظريات حضرت امام دربارۀ مسائل علمى و اصولى نيز پرداخته است.

ايشان در بيان و طرح آن نظريات احتياط و دقت فراوانى به خرج داده، چرا كه نظريات نو و ابتكارى حضرت امام مخالفان فراوانى از ميان متحجران و مقدس نمايان در آن زمان به وجود آورده بود.

آیت‌الله سيد مصطفى خمينى در اين كتاب با بررسى دقيق و عميق به تأييد يا نقد نظريات حضرت امام پرداخته است.

گاهى با برهان‌هايى تازه و جديد شروع به اثبات و تأييد آنها مى‌كند. گاهى نيز نظريات امام را كبراى قضاياى ديگرى قرار داده و از آنها نتايج جديدى را به دست مى‌آورد.

مثلا در مسألۀ «توجه خطاب به جاهل و غير قادر»، مشهور عقيده به قبح اين خطاب دارند؛ ولى حضرت امام عقيده به عدم قبح دارد، با توجه به اين نكته كه خطابات گاهى شخصى است و گاهى قانونى و كلى است و در صورت دوم استهجان و قبحى ثابت نشده است.

آیت‌الله سيد مصطفى خمينى اين نظريه را كبراى كلى قرار داده و در مسالۀ جمع ميان احكام واقعى و ظاهرى از آن استفاده كرده و ملتزم به فعليت احكام واقعى و بقاء ارادۀ مولى نسبت به همه مى‌شود، چرا كه احكام واقعيه كلى هستند و شامل مصيب و مخطئ به صورت يكسان مى‌گردند.