کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 2609
نام کتاب: رسائل الشریف المرتضی
مصنف: الشریف المرتضی ؛ تقدیم : السید احمد الحسینی ، السید مهدی الرجائی
موضوع: رجال
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 4
شماره قفسه:
تعریف کتاب: رسائل الشريف المرتضى، تأليف سيد ابوالقاسم على بن حسين موسوى بغدادى، معروف به شريف مرتضى يا علم الهدى (م436ق) در علم اصول است.
كتاب رسائل شريف مرتضى مجموعه‌اى از آثار علمى باقى مانده از سيد مرتضى است كه به صورت مدون و در قالب يك مجموعه از زمان تأليف آنها وجود نداشته است.
اين آثار كه در ابتدا به صورت كتاب‌هاى مستقل و جداگانه و به صورت رساله‌هاى كوچك، جواب و سؤال و نظائر آن در علوم مختلفى؛ مثل تفسير، كلام، فقه، اصول فقه و ادبيات نوشته شده است، بعدها به صورت مجموعه‌اى ناهمگون از نظر موضوعات و تفصيل و اجمال با نام‌هايى؛ همچون شتات الفوائد، مجموعۀ رسائل كثيره، و رسائل سيد شريف گردآورى شده‌اند.
اگر چه كتاب‌هايى نظير «جمل العلم و العمل» كه در جلد سوّم كتاب آورده شده است، به صورت مستقل چاپ و منتشر شده‌اند و از كتب مشهور سيد مرتضى مى‌باشد و حتى كتاب «تمهيد الأصول» شيخ طوسى و «شرح جمل العلم و العمل» ابن برّاج در شرح قسمت عقايد و فقه آن تأليف شده است؛ اما بسيارى از كتاب‌ها و رساله‌هاى آن به صورت مسائل و مباحث غير منظم و غير مرتبط بوده و از شهرت زيادى برخوردار نيستند.
اين كتاب به همت علامه شيخ حامد واعظى و سيد احمد حسينى و با تأييدات و عنايات خاص آیت‌الله‌ گلپايگانى گردآورى شده و مجموعۀ قديمى آن فقط؛ شامل كتاب‌هاى «المسائل التبانيات»، «الموصليات الثانية و الثالثة»، «الميافارقين» و «الرد على اصحاب العدد» مى‌باشد.
به نظر مى‌رسد، هم چنانكه در فهرست موضوعى آخر جلد سوم آمده است، اگر مباحث فقهى، كلامى و يا اصولى آن در قالب كتاب‌هاى بجز اين، با موضوع خاصى چاپ مى‌شد، علاقمندان در رشته‌هاى مختلف علوم اسلامى از آن بيشتر استفاده مى‌كردند.
اگر چه قسمت‌هاى مختلف كتاب در زمان‌هاى متفاوتى تأليف شده‌اند و از تاريخ تأليف همۀ آنها اطلاع دقيقى در دست نيست؛ امّا زمان تأليف بعضى از آنها مشخص است كه عبارتند از:
1. المسائل الطرابلسيات الثالثة، شعبان 427ق.
2. مسألة في نكاح المتعة، در سال 427ق.
3. مسائل الموصليات الثالثة، 420ق.
4. كتاب صيغة البيع، الفاظ طلاق، منع از عمل به خبر واحد، الجسم لم يكن كائنا، سال 427ق.
5. مسائل الرسية الأولى، سال 428 يا 429ق.
6. الشهاب في الشيب و الشباب، سال 419ق.
در كتاب «مقدمه‌اى بر فقه» از تأليفات سيد مرتضى كتابى به نام «شتات الفوائد و المسائل» نام برده شده است كه شامل چندين كتاب مثل المسائل النيليات، المسائل الرمليات، المسائل الواسطيات و...مى‌باشد. نسخه‌هاى مذكور در آن معمولا مربوط به قرن دوازدهم و سيزدهم مى‌باشند.
البته از مسائل پراكندۀ ديگرى نيز ياد نموده است كه در كتابخانۀ دانشگاه تهران و آستان قدس رضوى وجود دارد.
هم‌چنين در الذريعة از كتابى به نام مجموعه رسائل كثيره نام برده است كه شامل 5 كتاب است و در سال 676 نوشته شده و در كتابخانۀ آستان قدس رضوى وجود دارد.
كتاب موجود در سال 1385ق توسط علامه شيخ حامد واعظى و سيد احمد حسينى شروع به جمع‌آورى شده است و پس از مدتى وقفه به سبب حمايت‌هاى بى‌دريغ حضرت آیت‌الله‌ گلپايگانى مجددا ادامه يافته تا اين كه در ابتدا سه مجلد از آن چاپ شده است.
در سال 1405ق قسمت ديگرى از اين كتاب‌ها در كتابخانۀ علامه سيد محمد موسوى جزائرى وجود داشته است و بعدها به صورت مجلد چهارم گردآورى و به آن ضميمه شده است.
سه جلد اول در سال 1405ق و جلد چهارم در جمادى الثانى 1410 در چاپخانۀ سيد الشهداء و خيام چاپ شده‌اند.
آماده شدن كتاب توسط سيد مهدى رجايى و نظارت و گردآورى توسط سيد احمد حسينى صورت پذيرفته است.
در مورد نسخه‌هايى كه در چاپ كتاب موجود از آن استفاده شده است، در مقدمۀ ناشر توضيح خاصى داده نشده است. امّا همان طور كه ذكر شد، نسخۀ جلد چهارم رسائل شريف كه علامه سيد محمد موسوى جزائرى مالك آنها بوده، در قرن يازدهم نوشته شده است كه داراى غلطهاى زياد و تحريف الفاظ بوده كه توسط سيد احمد حسينى تصحيح و مقابله شده است.
ساختار