کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 2712
نام کتاب: الدروس ج3
مصنف: علاء السالم
موضوع: اصول فقه BP155
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 4
شماره قفسه: O-34-6-15
تعریف کتاب: الدروس شرح الحلقه الثانيه (حيدرى)، اثر كمال حيدرى است كه به شرح حلقه دوم از كتاب «الدروس» شهید محمدباقرصدر پرداخته است و طى چهار جزء، به مباحث آن ادامه داده است. اين كتاب، در عصر حاضر و به زبان عربى نوشته شده است.

اين شرح، در چهار جزء و به‌صورت غير مزجى تنظيم شده است. شارح، در هر مبحث، نخست، قسمتى از عبارات كتاب «الدروس» را نقل كرده، سپس در زير عنوان «الشرح» به توضيح و بررسى آن پرداخته است.

از جمله امتيازات اين شرح، اين است كه عناوين مهمى براى مطالب كتاب «الدروس» شهيد صدر آورده و سعى شده به‌صورت سليس و روان و با بيانى ساده به توضيح مطالب پرداخته شود. هم‌چنين كوشش شده كه مباحث كتاب از هم مجزا گردد و سؤال و جواب‌ها به‌طور مجزايى ذكر شود كه بحث از دست مطالعه كننده خارج نگردد. در مباحث كليدى و مهم، سعى شده كه به مصادر اصلى آن رجوع داده شود.

هم‌چنين سعى شده به همه اقوال پرداخته نشود و مباحث، با مثال‌هايى فقهى، عجين شود تا مطالعه كننده بهتر مطلب را بفهمد و مطلب را به‌گونه كاربردى دنبال كند. بخشى از شرح، اختصاص داده شده به ارجاع ضماير و اشاره به نكات وارد شده در متن كتاب.

سير بحث، همچون ساير كتب اصولى است كه به مباحث الفاظ و اصول عمليه و غيره پرداخته مى‌شود.

برخى از مباحث كتاب عبارتند از: تعريف علم اصول و فايده آن، احكام شرعى و تقسيمات آن، دلايل شرعى (عقلى و لفظى)، اثبات صدور، اصول عمليه و تعارض دلايل.