کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 282
نام کتاب: مجموعة فتاوی ابن الجنید
مصنف: آیة الله الشیخ علی پناه الاشتهاردی
موضوع: الفقه
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: اين كتاب در بردارندۀ اقوال و نظريات محمد بن جنيد اسكافى (م حدود ۳۸۱ ق) است كه توسط عالم بزرگوار آية الله شيخ على پناه اشتهاردى از موسوعه‌هاى فقهى همچون مختلف الشیعه گردآورى شده است.
از قديمى‌ترين فقهايى كه در كتب فقهى به نظريات آنان استناد شده است حسن بن ابی عقیل عمانی و ابن جنید رازی است كه به سبب شهرت در فقاهت و تطبيق احكام با ادله و اصول فقه از آنان تعبير به« القديمين يا الأقدمين» شده است.
پس از دورۀ اوليۀ فقه كه در آن صاحبان فتوا همچون علی بن بابویه (م ۳۲۹ ق) و جعفر بن قولویه (م ۳۶۸ ق) صرفا بر حسب متن روايات فتوا مى‌دادند به گونه‌اى كه هر فتوايى در كتاب‌هاى اين فقها حكايت از وجود روايتى به آن مضمون داشته است.
در دورۀ دوّم فقهايى همچون ابن ابى عقيل و ابن جنيد پا به عرصۀ فقاهت شيعه گذاشتند كه در فتاوايشان به ادلّه و اصول فقه و ظن غالب استناد مى‌كردند كه در بين آنان دو شخصيت معروف يعنى ابن ابى عقيل و ابن جنيد (م ۳۸۱ ق) از جايگاه خاصى برخوردار هستند.
از اين دوره و حتى از زندگانى اين دو فقيه بزرگ اطلاعات كافى در دست نيست تا بتوان به بررسى روش اجتهاد آن دو در استنباط احكام شرعى پرداخت و لكن از آنچه شيخ مفيد و ديگران نقل نموده‌اند ابن جنيد تمايل به قياس در اجتهاد داشته و به همين دليل از روش مشهور و معروف در اجتهاد علماى اماميّه دور شده است، اما از ابن ابى عقيل افرادى همچون نجاشى و شيخ طوسى در كتاب‌هاى رجالى‌شان مدح گفته‌اند.