کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 37
نام کتاب: افسانه تحریف قرآن‌
مصنف: حجة الاسلام و المسلمین رسول جعفریان
موضوع: تفسیر القرآن BP69
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-7126-29-8
تعداد جلد: 0
شماره قفسه:
تعریف کتاب: کتاب اکذوبة التحریف (افسانه تحریف قرآن) نوشته حجة الاسلام و المسلمین رسول جعفریان و ترجمه محمود شریفی بوده و پیرامون مساله عدم تحریف قرآن نوشته شده است.
ؤلف در این کتاب موضوع تحریف را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و هرگونه موردی که بتوان از آن برای عدم تحریف قرآن استفاده کرد ذکر نموده است. و در حقیقت هدف از تالیف این کتاب دو نکته اساسی می‌باشد یکی اصل مساله عدم تحریف، که در این زمینه با ارائه دلیل‌های مختلف آنرا اثبات نموده، دیگری پیرامون اتهامی است که برخی از اهل سنت به شیعه وارد نموده که شیعه قائل به تحریف قرآن می‌باشد و به برخی از روایات موجود در کتب روایی استناد نموده‌اند که آن را بررسی و اثبات می‌نماید که شیعه قائل به تحریف نمی‌باشد و شیعه را از این اتهام مبرا می‌کند. وی مطالب کتاب را بدین گونه بیان کرده که ابتدا واژه تحریف را از نظر لغت و اصطلاح معنا کرده آنگاه ادله عدم تحریف قرآن را از آیات قرآن و روایات بررسی می‌کند سپس تحریف را در نزد شیعه و اهل سنت همراه با ذکر روایاتی از کتابهای اهل سنت بیان کرده و نتیجه گیری می‌کند که برخی از روایات مذکور در صحاح شش گانه اهل سنت و غیره، بر تحریف قرآن دلالت می‌کند آنگاه با ذکر تعدادی از روایات موجود در کتابهای روایی شیعه که ظاهر آنها دلالت بر تحریف قرآن می‌کند آنها را نقد کرده و نتیجه می‌گیرد که از این روایات مساله تحریف استفاده نمی‌شود. در بخشی دیگر از کتاب، کتاب معروف فصل الخطاب تالیف حاجی نوری را مورد بررسی و با ذکر ادله ایشان مبنی بر وقوع تحریف در قرآن، آن ادله را جواب می‌دهد. در قسمت پایانی کتاب نظرات دانشمندان و علماء شیعه درباره عدم تحریف قرآن ذکر شده است.