کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 391
نام کتاب: ریاض العارفین فی شرح صحیفة سیدالساجدین
مصنف: محمد دارابی
موضوع: حدیث خاصه BP128
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-6066-35-6
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: H-6-5-2
تعریف کتاب: ریاضُ العارفین فی شُرْحِ صَحیفَةِ سید السّاجِدین، شرح صحیفه سجادیه، اثر محمد بن محمد دارابی، به زبان عربی. مؤلف، همه دعاهای صحیفه (۵۴ دعا) را به جز مقدمه صحیفه، شرح کرده و آن را به سلطان حسین صفوی (۱۱۳۹۱۰۷۹ق) تقدیم کرده است. این اثر با تعلیقات شیخ محمدتقی شریعتمداری منتشر شده است.
آقابزرگ تهرانی، این اثر را با عنوان «ریاض العارفین فی شرح صحیفه سید الساجدین» معرفی کرده و آن را شرح مزجی (شرح به همراه متن اصلی) طولانی بر صحیفه سجادیه خوانده است. بنابر سخن آقابزرگ، مؤلف در سال ۱۰۸۲ق از تألیف کتاب فراغت یافته و پس از استنساخ آن در سال ۱۰۸۶، کتاب را وقف کتابخانه رضوی کرده است.

ریاض العارفین به زبان عربی است و همه دعاهای صحیفه سجادیه (۵۴ دعا) را به جز مقدمه صحیفه، شرح کرده است. مؤلف، هر دعا و شرحش را ذیل عنوان «الروضة» آورده است. کتاب پس از مقدمه مصحّح، با خطبه‌ای به قلم شاگرد دارابی، سید علی بن سید علاء الدوله از نوادگان قاضی نوراللّه شهید، آغاز می‌شود. دارابی این شرح را به سلطان حسین صفوی تقدیم کرده است. وی نسخه‌های صحیفه سجادیه را که در شرح خود از آنها سود برده، معرفی کرده و به اختلاف نسخه‌های صحیفه سجادیه توجه داشته و اختلاف نسخه‌های متن صحیفه سجادیه ابن ادریس، شیخ کفعمی، شهید ثانی و شیخ بهایی را آورده و از نسخه شیخ بهایی به «امّ النسخ» تعبیر کرده است.