کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 430
نام کتاب: مستطرفات السرائر
مصنف: محمد بن ادریس الحلی
موضوع: حدیث خاصه BP128
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: H-8-1-13
تعریف کتاب: این کتاب، نوشته‌ی ابو جعفر، محمد بن ادریس حلی، متوفای ۵۹۸ هجری است و شامل احادیث متفرقه در موضوعات گوناگون می‌باشد که به عنوان تتمه‏ای بر کتاب سرائر آمده‏اند. کتاب سرائر، که مستطرفات السرائر به عنوان جزئی از آن است و در پایان جلد سوم آن چاپ شده، یکی از معتبرترین کتب فقهی است و اثر عالمی گرانقدر چون ابن ادریس حلی می‏باشد. این کتاب مورد توجه خاص علما قرار گرفته و در بسیاری از منابع روایی، روایات آن نقل شده است. مستطرفات توسط علامه مجلسی در بحار الانوار آمده و شیخ حرّ عاملی اکثر یا تمام آن را در وسائل الشیعه آورده است.
ابن ادریس اسناد روایات را به طور کامل آورده و هیچ روایتی را مرسل رها نکرده است. کتبی که ابن ادریس از آن‌ها نقل می‏کند عمدتاً جزء اصول اولیه هستند از جمله: کتاب موسی بن بکر واسطی؛ کتاب معاویه بن عمار؛ کتاب نوادر بزنطی؛ کتاب ابان بن تغلب‏؛ کتاب جمیل بن درّاج‏؛ کتاب جامع بزنطی از اصحاب امام رضا (علیه‌السلام) ؛ کتاب من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق؛ کتاب قرب الإسناد حمیری‏؛ کتاب محاسن برقی و… که جمع آن‌ها به ۲۱ عنوان می‏رسد.