کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 431
نام کتاب: نهج الفصاحة ج1
مصنف: غلام حسین المجیدی
موضوع: حدیث خاصه BP128
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 2
شماره قفسه: H-7-3-19
تعریف کتاب: ابوالقاسم پاینده نویسنده این کتاب، سخنان پیامبر را در موضوع فضایل و اخلاق آورده و از آوردن احادیث فقهی و... خودداری کرده است. او خود درباره موضوع کتاب و نیز دقتی که به کار برده است می‌گوید:

من این مجموعه از حدیث شریف پیمبر را ضمن فحص و بحث متون به سال‌ها پرداختم و چیزی از نقد عمر بر آن صرف کردم و در نقد آن به امکان خویش کوشیدم و اگر با همه دقت از آن غفلت که در نهاد انسان هست حدیثی ناسره در این میان آمده مشوش نیستم که چیزی به عمد بر پیمبر نبسته‌ام و نقل حدیث دیگران با علم به ضعف نکرده‌ام و هم مجوز دیگر داشته‌ام که مجموعه ما احادث حلال و حرام نیست، حدیث خیر و فضیلت و صلاح و کمال است و ائمه سلف تساهل در اسناد این گونه احادیث را به اتفاق روا داشته‌اند.
بعضی از کلمات این مجموعه از امام علی(ع) نیز نقل شده و در بعضی موارد در مفهوم، معنی و حتی لفظ یکسانند. سبب این توارد را مؤلّف چنین بیان می‌کند:

توارد بسیاری از کلمات و اخبار منتسب به علی(ع) با احادیث و کلمات پیامبر دیده می‌شود، که در گمان بعضی‌ها این نتیجه اشتباه راویان است. ولی حقیقت این است که تقارب و تشابه معنوی که میان محمد و علی -علیهما السلام- وجود دارد، این تشابه را به وجود آورده است.
این مجموعه مشتمل بر ۳۲۲۷ حدیث است به همراه دو ضمیمه: ضمیمه اول خطبه هایی از آن حضرت و ضمیمه دوم تمثیلات ایشان است.

مؤلف همچنین مقدمه‌ای مفصل نگاشته است و در آن به تبیین انگیزه نگارش نهج الفصاحه، فصاحت پیامبر، تاریخ پیامبر و موضوعات دیگر پرداخته است.

ترتیب و چینش احادیث این کتاب به ترتیب الفبایی و بر اساس حرف اول از کلمه آغازین حدیث است. در ترجمه‌ها و تنظیم‌های بعدی، احادیث کتاب را بر اساس موضوع آنها دسته بندی کرده‌اند.