کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 45
نام کتاب: تفسیرالقرآن الکریم
مصنف: الشیخ محمود شلتوت
موضوع: تفسیر القرآن BP69
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 0
شماره قفسه:
تعریف کتاب: کتاب تفسیر قرآن کریم از جمله آثار علامه بزرگوار، رئیس سابق دانشگاه الازهر مصر، استاد شیخ محمود شلتوت است. در این کتاب به تفسیر ده جزء اول قرآن یعنی 9 سوره ابتدای قرآن پرداخته شده و شیخ در تفسیرش بر حقانیت دین اسلام تاکید می کند. علامه شلتوت در تفسیرش شیوه تفسیر موضوعی را برگزیده و آن نوعی از تفسیر است که مجموعه آیات از سوره های مختلف را در یک موضوع بحث می کند و یکجا جمع آوری می نماید. از میان این موضوعات احکام شرعی، نصایح و اندرزها و درس آموزی و عبرتها را می شود استخراج کرد. بعضی نوشته اند که: شیخ در این تفسیر از روشی استفاده نموده که شیخ محمد عبده استفاده کرده است و هدفش این بوده که تفسیری بنویسد تا با وحدت موضوعی که در هر سوره قائل بوده، مطالب سوره حول محورهای همان سوره باشد. در واقع کاری که شیخ کرد این بود که تفسیر قرآن کریم را از اسرائیلیات عاری نمود. اسرئیلیات نکاتی بودند که موجب بروز اختلافات شده و قرآن کریم را نیز کوچک کرده بود. شیخ با این روش، تفسیر قرآن را از بند آراء متفرق فرقه های مختلف نجات داد و این تفسیر باعث شد تا قرآن که وسیله ای برای تفرقه شده بود به وسیله ای برای وحدت اسلامی تبدیل شود.
مؤلف در این تفسیر، کمتر به مطالب حاشیه ای پرداخته و در تمام موارد از صنعت ایجاز استفاده کرده و از روش پسندیده تفسیر قرآن به قرآن بهره جسته و جز به ندرت شائبه تعصب در برابر آن به چشم نمی خورد. همانطور که گفته شد این کتاب فقط شامل تفسیر ده جزء اول بوده که شاید علت ناتمام ماندن این اثر گرانقدر فرا رسیدن پیک اجل و مرگ نابهنگام این بزرگمرد بوده است.