کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 478
نام کتاب: الحديقة الهلالية
مصنف: الشیخ البهائی
موضوع: اخلاق اسلامی BP247
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: A-9-5-20
تعریف کتاب: الحديقة الهلالية شرح دعاء الهلال من الصحيفة السجادية، اثر محمد بن الحسين عاملى معروف به شيخ بهائى، شرح دعاى هلال از صحيفه سجاديه مى‌باشد.

كتاب به زبان عربى و در اوايل قرن يازده هجرى نوشته شده و توسط سيد على موسوى خراسانى تحقيق شده است.

صحيفه سجاديه كه يكى از بزرگ‌ترين، محكم‌ترين، مهم‌ترين و ژرف‌ترين منابع فرهنگ اسلامى است، در طول چندين قرن، همانند خورشيدى فروزان، برانديشه‌ها تابيده و قلم‌ها و شخصيت‌هاى بسيارى را متوجه خود ساخته است. صحيفه را عالمان بسيارى شرح كرده‌اند و متفكران بزرگى بر آن تعليقه نگاشته‌اند. از جمله شرح‌هاى بسيار گران‌قدر آن، شرحى است با عنوان «حدائق الصالحين»، از شيخ بهائى. مرحوم شيخ اين عنوان را، عنوان عام مجموعه شرح خود گرفته و هر دعائى را نيز با عنوانى ويژه، مانند «الحديقة الأخلاقية»، «الحديقة الصومية»، «الحديقة التحميدية» و... شرح كرده است. از اين اثر، تنها «الحديقة الهلالية» (اثر حاضر) در شرح دعاى رؤيت هلال (دعاى چهل و سوم صحيفه سجاديه) در دست است.

در مقدمه محقق، از شرح حال استادان و شاگردان مؤلف و نيز اهميت كتاب و چگونگى تحقيق و تصحيح آن، سخن گفته شده است.

محقق، كتاب را بر اساس خط مرحوم شيخ بهائى تصحيح و تحقيق كرده و در سامان بخشيدن به آن، رنج گرانى را متحمل شده است.

تحقيق كتاب، ارزشمند و ستودنى است و پانوشت‌هاى مفصل كارآمد محقق، برارزش اثر افزوده است.

اين كتاب، آكنده است از بحث‌هاى ادبى، هيوى، كلامى و...

مؤلف ابتدا از معناى لغوى هلال بحث كرده است و آن‌گاه از استجابت دعا به هنگام رؤيت آن و سپس وارد بحث از متن دعا شده و به بررسى دقيق بخش‌هاى مختلف آن پرداخته است.

اين اثر، شامل تحقيقات و فوائد نجومى ارزنده‌اى است كه ساير شارحان صحيفه از جمله سيد على‌خان مدنى، در شرح خود موسوم به «رياض السالكين» از آن بسيار استفاده كرده‌اند. همچنين فوايد و نكات ادبى، عرفانى، فقهى و حديثى بسيارى در اين اثر موجز، به چشم مى‌خورد.

آثار شيخ بهائى به گزيده‌گويى، ژرفايى، جزالت در تعبير و استوارى در مطلب شهره‌اند و اين كتاب نيز، نمونه والاى اين آثار است.