کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 489
نام کتاب: شرح دعاء السحر
مصنف: الامام الخمینی
موضوع: الحدیث
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
964-335-026-6
تعداد جلد: 1
شماره قفسه:
تعریف کتاب: «شرح دعاء السحر»، به زبان عربی ، اولین اثر نوشتاری امام خمینی (رض) و موضوعش شرح و تفسیر اخلاقی و عرفانی دعای سحرهای ماه مبارک رمضان است.

در سال ۱۳۴۷ ق (۱۳۰۷ ش)، بیش از بیست و هفت بهار از زندگی مؤلف نگذشته بود که موفق گردید کتاب را به اتمام برساند. این هنگام، اوایل دوره هفت ساله (۱۳۴۷- ۱۳۵۴ ق ۱۳۰۷- ۱۳۱۴ ش)، از حضور امام خمینی در دروس عرفانی آیة الله شیخ محمد علی شاه آبادی رحمة‌الله‌علیه در قم بود که در زندگی معنوی او تاثیری ژرف و پایدار بر جا نهاد.
نویسنده، با بیان این نکته که ادعیه ماثوره از اهل بیت علیه‌السّلام ، یکی از بزرگ‌ترین نعمت‌های الهی بر انسان است، تاکید می‌کند که دعا، پیوند معنوی مخلوق به خالق و حلقه وصل عاشق و معشوق است و چون این مقصود، جز با توجه به معانی و اسرارش حاصل نمی‌شود، به شرح و تفسیر آن به قدر میسور پرداختم.
در سرتاسر این اثر، علاقه وافر امام خمینی به مباحث معنوی ادعیه و دانایی او به حکمت و اسرار آن و به تعبیر خودش، عشق به اسماء الهی و صفات ربانی و احترام عمیق به استاد، آیة الله شاه آبادی به خوبی متجلی شده است.

کتاب، شرحی غیر مزجی است و در آن یکایک بندهای بیست و دوگانه دعای سحر، به ترتیب شرح و تفسیر شده است و فصل بندی جداگانه‌ای ندارد.