کتابخانه مدرسه علمیه ثقلین قم
تلفن :۰۰۹۸۲۵۳۸۸۲۱۶۵۹

وبسایت : http://www.saqlainfoundation.org ایمیل : info@saqlainfoundation.org
آدرس: ایران، قم المقدسہ، نیروگاہ (توحید) اول جواد الآئمہ ، ۱۸ متری قدس ، کوچہ ۱۰ ، فرعی ۱ (فرعی شھید مصطفی خمینی) ، پلاک ۱۰۶
شماره کتاب: 505
نام کتاب: الاربعین فی أمامة الأئمة الطاهرین
مصنف: محمد طاهر الشیرازی
موضوع: حدیث خاصه BP128
شماره استاندارد بین المللی کتاب
(ISBN):
تعداد جلد: 1
شماره قفسه: H-7-3-5
تعریف کتاب: الأربعین فی إمامة الأئمة الطاهرین، اثر نویسنده و عالم قرن یازدهم هجری، محمدطاهر بن محمدحسین قمی (متوفای 1098ق)، مجموعه ای است از براهین قطعی بر امامت ائمه معصومین(ع) که توسط مهدی رجایی تحقیق و منتشر شده است.
کتاب بعد از دو مقدمه از محقق و مؤلف، حاوی چهل دلیل روایی و غیر روایی جهت اثبات امامت امیرالمؤمنین(ع) است و در پایان خاتمه ذکر شده است.
در مقدمه محقق به معنا و تاریخچه شیعه، اهمیت پرداختن به موضوع مورد بحث کتاب، مقایسه این کتاب با دیگر کتب همنام و هم موضوع و بیان مزایای این کتاب، زندگی نامه مؤلف و روش تحقیق اشاره شده است.
مؤلف در مقدمه به اهمیت موضوع کتاب و دلیل نام گذاری آن به اربعین اشاره کرده است و می گوید: برترین چیزی که باعث قرب به خداوند متعال می شود بعد از شناخت خداوند و پیامبرش، شناخت ائمه دوازده گانه است؛ بنابراین معرفت و شناخت آنها مهم ترین اصل از اصول دین بشمار می رود و چون این کتاب مشتمل بر چهل دلیل بر امامت ائمه دوازده گانه بعد از پیامبر است، بنابراین کتاب را به نام «الأربعین فی إمامة الأئمة الطاهرین» نام گذاری کردم....
کتاب دربردارنده متون و جملاتی از منابع اهل سنت درباره امامت امیرالمؤمنین(ع) است. در لابه لای این متون شبهاتی نیز مطرح شده که مؤلف به آنها پاسخ داده است.
برخی از اهل سنت درباره فضائل امام علی(ع) لب به سخن گشوده و برخی از فضائل آن حضرت را در کتب خود بازگو نموده اند. در این بین کسانی چون ابن عبدالبر گفته است که ما از حصر فضائل آن حضرت عاجز هستیم....و برخی دیگر از آنها چون ابن جریر، ابن شاهین، ابن شیبه، جاحظ و بسیاری دیگر، فضائل آن حضرت را در یک یا چند جلد کتاب گردآوری نموده اند.